از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 71552

88 بازدید

موضوع کنار رفتن زودهنگام دولت تدبیر و امید پس از حوادث دی‌ماه سال ۹۶ از سوی چهره‌های سیاسی هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا با دو هدف متفاوت مطرح شد، اما این موضوع در تابستان به‌صورت جدی در دستور کار برخی راست‌گرایان قرار گرفت. برخی وابستگان این جناح، ابتدا گزینه «رئیس‌جمهور نظامی» را روی میز […]

موضوع کنار رفتن زودهنگام دولت تدبیر و امید پس از حوادث دی‌ماه سال ۹۶ از سوی چهره‌های سیاسی هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا با دو هدف متفاوت مطرح شد، اما این موضوع در تابستان به‌صورت جدی در دستور کار برخی راست‌گرایان قرار گرفت. برخی وابستگان این جناح، ابتدا گزینه «رئیس‌جمهور نظامی» را روی میز قرار دادند و کم‌کم با ادعای ناکارآمدی دولت، موضوع کناره‌گیری رئیس‌جمهوری را به میان کشیدند.

این اظهارات در نهایت حسن روحانی را به واکنش وا داشت و ششم تیرماه امسال در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت اعلام کرد:«اگر کسی فکر می‌کند دولت استعفا می‌دهد، کنار می‌کشد یا می‌رود، اشتباه می‌کند.» اما این تذکر منجر به عقب‌نشینی مخالفان دولت نشد. تلاش این طیف برای استعفای حسن روحانی تا جایی ادامه یافت که رهبر انقلاب در جلسه‌ای عمومی صراحتاً به کسانی که به دنبال کناره‌گیری دولت بودند تذکر دادند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ۲۲ مرداد ۹۷ در دیدار اقشار مختلف مردم تأکید کردند: «این‌هایی که خطاب می‌کنند به دولت که بایستی دولت برکنار بشود و از این قبیل حرف‌ها، این‌ها دارند در نقشه‌ دشمن کار می‌کنند.» ایشان همچنین چندی بعد نیز در تاریخ ۱۵ شهریور ۹۷ در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری نسبت به ایجاد تشکیلات و کار موازی با دولت هشدار دادند و تأکید کردند: « ایجاد تشکیلات و کار موازی با دولت نیز به صلاح و موفق نخواهد بود و تجربه ثابت کرده است که کار باید به‌وسیله‌ مسئولان آن، در مجاری قانونی انجام بگیرد.»

با این حال به نظر می‌رسد طراحان چنین‌ ایده‌ای با وجود مخالفت جدی رهبر معظم انقلاب قصد ندارند سکوت کنند. نگاهی به فهرست و عقبه افرادی که طی ماه‌های گذشته این ایده را مطرح کرده‌اند، قابل‌تأمل است.

ابراهیم فیاض ۲۴ بهمن ۹۶ در گفت‌وگو با مثلث‌آنلاین: ‌ دولت روحانی خودش را باخته و ورشکسته و افسرده است. هرچه زودتر استعفا بدهد، به نفع امنیت کشور و به نفع مردم است.

فیاض از حامیان سابق احمدی‌نژاد است که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ از رقیب حسن روحانی، یعنی سعید جلیلی حمایت می‌کرد.

علی‌اکبر جوانفکر ۲۱ فروردین در توییتر: دولت روحانی باید به دلیل ناکارآمدی محض، استعفا دهد و زمینه برگزاری انتخابات مجدد را فراهم آورد.

جوانفکر مشاور رسانه‌ای و مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد در دولت نهم و دهم بود. او در آخرین روز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ با حضور در ستاد انتخابات کشور ثبت‌نام کرد، اما قبل از اعلام نتایج احراز صلاحیت توسط شورای نگهبان، با صدور بیانیه‌ای به نفع اسفندیار رحیم‌مشایی از عرصه رقابت‌ها کناره‌گیری کرد. او جزو معدود حامیان رئیس جمهور پیشین است که هنوز به او وفادار مانده است.

سید یحیی رحیم صفوی سوم تیر در جمع پیشکسوتان دفاع مقدس در فارس: گاهی به نظر می‌رسد اگر دولت نباشد کشور بهتر اداره می‌شود.

رحیم صفوی پیش از سرلشکر محمدعلی جعفری به مدت ۱۰ سال (۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶) فرمانده سپاه انقلاب اسلامی ایران بود. صفوی بعد از واگذاری سمتش در سپاه، مشاور و دستیار ارشد رهبر انقلاب در امور نظامی شد.

محمد دهقان چهارم تیر در توییتر: اگر دولت واقعاً احساس می‌کند نمی‌تواند کشور را اداره کند، کار را به اهلش بسپارد.

دهقان از دوره هفتم تا امروز نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی بوده است. در جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی عضویت دارد و از ابتدای حضور حسن روحانی در پاستور از مخالفان دولت بوده است. دهقان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ نیز ریاست ستاد محمدباقر قالیباف، رقیب حسن روحانی را بر عهده داشت.

امیر خجسته چهارم تیر در گفت‌وگو با نشریه نماینده منتسب به غلامعلی حداد عادل: ما ۱۰ تا ۱۵ روز به دولت فرصت می‌دهیم تا برنامه‌های خود را برای مقابله با توطئه‌های دشمن در جنگ اقتصادی به مجلس ارائه کند و اگر نتواند ما در مجلس استیضاح وزرای اقتصادی دولت و موضوع عدم کفایت رئیس‌جمهوری را کلید خواهیم زد.

خجسته نماینده اصولگرای مجلس نهم و دهم است. او همچنین در انتخابات ریاست‌جمهوری دور دوازدهم از حامیان جدی سید ابراهیم رئیسی،‌ تولیت آستان قدس رضوی بود.

نصرالله پژمانفر چهارم تیر در گفت‌وگو با رجانیوز: با ادامه این روند، مصلحت کشور در استیضاح رئیس‌جمهور است.

پژمانفر همشهری سیدابراهیم رئیسی و نماینده مردم مشهد در مجلس نهم و دهم است. او در جبهه پایداری عضویت دارد. در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم به همراه تعداد دیگری از اعضای این جبهه سیاسی، تولیت آستان قدس رضوی را برای کاندیداتوری در انتخابات راضی کردند. پژمانفر در مجلس نهم و همچنین مجلس فعلی از مخالفان جدی دولت دوازدهم بوده است.

اسدالله بادامچیان پنجم تیر در گفت‌وگو با ایسنا: اگر دولت نمی‌تواند موفق شود چرا مانده است؟ رییس‌جمهور از مردم عذرخواهی کند و از آنها بخواهد که دو مرتبه در یک رأی‌گیری، نظر خود را بدهند.

بادامچیان از اعضای مؤثر حزب مؤتلفه اسلامی و قائم‌مقام محمدنبی حبیبی است. در دوران ریاست محمد یزدی بر قوه قضاییه، معاون سیاسی رئیس دستگاه قضا بود. بادامچیان یکی از چهره‌‌های شاخص مجلس دوم است که برخلاف نظر امام خمینی(ره) با نخست‌وزیری میرحسین موسوی مخالفت کرد.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی ششم تیر در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین : در مجلس اتاق فکری برای بررسی طرح عدم کفایت رئیس‌جمهوری تشکیل شده است.

حاجی دلیگانی، فرماندار ویژه کاشان در دولت محمود احمدی‌نژاد و نماینده اصولگرای دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی است. حاجی‌دلیگانی مدتی در مجلس به دنبال جمع‌آوری امضا برای طرح عدم کفایت حسن روحانی بود که در نهایت نتوانست بهارستان‌نشینان را با خود همراه کند.

حسن عباسی مردادماه در جمع مردم: آقای روحانی باید عذرخواهی کنید. آقای روحانی باید استعفا بدهی، شما مشروعیت نداری چون دروغ گفتی.

عباسی از سخنرانان جمع‌های دانشجویی طیف پایداری است. تا به حال افراد و نهادهای مختلفی ازجمله ارتش جمهوری اسلامی ایران از عباسی به دلیل سخنان و اتهاماتی که به دیگران وارد کرده، شکایت کرده‌اند. او چندی پیش نیز به دلیل شکایت عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به هفت ماه حبس محکوم شد.

محمود احمدی‌نژاد در پیام تصویری در بیستم مرداد: آقای روحانی مردم شما را قبول ندارند. بهترین راه رضایت مردم این است که دیگر ادامه ندهید.

احمدی‌نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم بود که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ با وجود منع رهبر انقلاب، نامزد انتخابات شد، اما شورای نگهبان صلاحیت او را احراز نکرد. احمدی‌نژاد پس از آن در قامت اپوزیسیون ظاهر شد و نامه‌های اعتراضی علیه قوای سه‌گانه نیز به رهبر انقلاب نوشت.

حسین الله‌کرم هجدهم آبان در گفت‌وگو با نامه‌‌نیوز: امکان دارد دوره ریاست‌جمهوری آقای روحانی به پایان نرسد. شاید روحانی قبل از ۱۴۰۰ از پاستور برود.

الله‌کرم اوایل دهه ۷۰ به همراه برخی چون عبدالحسین محتشم انصار حزب‌الله را تأسیس کردند. او و تشکل متبوعش که در دولت‌های سیدمحمد خاتمی به «گروه فشار» و «لباس شخصی»‌ها شهرت داشتند،‌ با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد کم‌تحرک شدند. الله‌کرم با آغاز ریاست‌جمهوری حسن روحانی بار دیگر فعال شده و از مخالفان سرسخت دولت است.

**اداره کل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**

انتهای پیام /*


سیاسی


ایرناپلاس


رئیس جمهوری


حسن روحانی

نظرات بسته شده است.