از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 66987

62 بازدید

قاسم محبعلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خطرنگار، اظهار داشت: صحبت‌های رئیس ‌جمهوری یکی از بهترین صحبت‌های روسای جمهوری ایران در طی چندساله اخیر در سازمان ملل بود. متن سخنرانی حسن روحانی بسیار قوی، پخته و حساب ‌شده نوشته ‌شده بود. وی افزود: حسن روحانی برخلاف دوره قبل، عکس‌العمل و واکنشی در مورد […]

قاسم محبعلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خطرنگار، اظهار داشت: صحبت‌های رئیس ‌جمهوری یکی از بهترین صحبت‌های روسای جمهوری ایران در طی چندساله اخیر در سازمان ملل بود. متن سخنرانی حسن روحانی بسیار قوی، پخته و حساب ‌شده نوشته ‌شده بود.
وی افزود: حسن روحانی برخلاف دوره قبل، عکس‌العمل و واکنشی در مورد صحبت‌های ناپخته نتانیاهو و ترامپ نشان نداد و صحبت‌های خود را انجام داد که از منظر دیپلماتیک موضع بسیار منطقی بود.
مدیرکل اسبق خاورمیانه در وزارت خارجه ادامه داد: از سویی دیگر مواضعی که رئیس ‌جمهوری اتخاذ کرد در چارچوب حقوق بین‌الملل و عرف بین‌الملل کاملاً پذیرفته‌ شده است و برخلاف ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا که بسیار تند و غیرمنطقی صحبت کرد، روحانی گفت‌ وگو را رد نکرد و زمینه‌ها و چارچوب‌هایی را باز گذاشت که آمریکا بتواند به میز مذاکره برگردد.
محبعلی اضافه کرد: روحانی به‌گونه‌ای رفتار کرد که زمینه‌های خروج حالت بحرانی که مناسبات ایران و آمریکا پیدا کرده است، وجود داشته باشد؛ بنابراین می‌توان سخنرانی حسن روحانی را سنجیده و قابل دفاع از نظر منطق دیپلماتیک دانست.
وی بیان کرد: در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل، وزیر خارجه نیز با کشورهای باقی ‌مانده در برجام نشست داشت. مواضعی که ۱+۴ اتخاذ کرد، موضع ایران در قبال آمریکا را بهبود می‌بخشد و می‌تواند استقامت و پایداری ایران را در قبال تحریم‌ها افزایش دهد اما اینکه تا چه سطحی این اتفاق خواهد افتاد، باید دید که اتحادیه اروپا و دیگر کشورها تا چه حد قادر هستند که آثار تحریمی آمریکا را کاهش دهند یا از بین ببرند.
مدیرکل اسبق خاورمیانه در وزارت خارجه تصریح کرد: با توجه به موقعیتی که آمریکا در جامعه بین‌الملل و عرصه تکنولوژی و امنیت در جهان دارد، اینکه دیگر کشورها قادر باشند آثار تحریم را برای ایران بطورکلی از بین ببرند اندکی مشکل است اما باعث تقویت موضع ایران خواهد شد.
محبعلی یادآور شد: همچنین از منظر بین‌الملل درصورتی‌ که ایران و آمریکا به میز مذاکره برگردند ایران حمایت اتحادیه اروپا، چین و شورای امنیت و جامعه جهانی را خواهد داشت، برخلاف آمریکا که فعلاً و تا زمانی که این مواضع را در عرصه جهانی اتخاذ می‌کند و ترامپ بر سر کار و رئیس‌ جمهوری آمریکا است، آمریکایی‌ها از این حمایت بین‌المللی برای مذاکره با ایران بی‌بهره خواهند بود.
وی گفت: نیاز به ذکر است که در بحث‌های منطقه‌ای صحبت‌های رئیس‌ جمهوری بسیار خوب بود به‌خصوص اینکه موضع اشتباهی که در مورد بستن تنگه هرمز گرفته‌ شده بود توسط رئیس‌ جمهوری تصحیح و بر استراتژی ایران برای حفظ امنیت منطقه تأکید شد.
مدیرکل اسبق خاورمیانه در وزارت خارجه افزود: رئیس‌ جمهوری از حل ‌وفصل صلح‌آمیز مشکلات منطقه با راه گفت‌ وگو و مذاکره حمایت کرد؛ که از دو منظر جای بسیار امیدواری دارد.
وی خاطرنشان کرد: ابتدا اینکه سیاست کشور ما به این سمت می‌رود و همچنین می‌توان امید داشت که پاسخ مثبتی از طرف‌های دیگر کشورهای حاضر در منطقه که به دنبال جنگ‌افروزی و ادامه جنگ در یمن هستند، دریافت شود.
محبعلی ادامه داد: همچنین رئیس‌ جمهوری بیان کرد که ایران به دنبال جنگ و تهدید هیچ کشوری نیست. اگرچه این گزاره ابهام دارد اما بخشی از اتهاماتی که آمریکا در مورد موشک به ایران وارد می‌کند که موشک‌های ایران برای نابودی کشورها و متحدین آمریکا در منطقه است را تکذیب می‌کند.
مدیرکل اسبق خاورمیانه در وزارت خارجه اضافه کرد: صحبت‌های حسن روحانی در چارچوب سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که بیشتر جنبه ساختن افکار عمومی دارد و بعد اجرایی آن کم‌اهمیت است، بسیار سخنان سنجیده ای بود و باید از رئیس ‌جمهوری و کسانی که این سخنرانی را تنظیم کرده بودند تشکر کرد.
محبعلی یادآور شد: می توان گفت مقاله‌ای که در نیویورک ‌تایمز به امضای رئیس‌ جمهوری رسیده بود در برابر این سخنرانی بسیار ضعیف بود.
سیام*۳۰۶۱*۱۵۳۵

انتهای پیام /*


سیاسی


محبعلی


روحانی


وزارت خارجه

نظرات بسته شده است.