از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 66587

53 بازدید

به گزارش خبرنگار پارلمانی خطرنگار، لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یکی از لوایح چهارگانه مرتبط با FATF است که بنا به رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی حدود دو ماه مسکوت مانده تا ابعاد آن بیشتر مورد بررسی قوای سه گانه و سایر دستگاه ها قرار گیرد.بررسی این لایحه […]

به گزارش خبرنگار پارلمانی خطرنگار، لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یکی از لوایح چهارگانه مرتبط با FATF است که بنا به رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی حدود دو ماه مسکوت مانده تا ابعاد آن بیشتر مورد بررسی قوای سه گانه و سایر دستگاه ها قرار گیرد.
بررسی این لایحه در مجلس برای نخستین بار در ۳۰ اردیبهشت ۹۷ به صورت غیرعلنی با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مسعود کرباسیان وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی انجام شد، مسئولان دولتی در این جلسه با تشریح این لایحه از ضرورت تصویب آن سخن گفتند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی نهایتا در جلسه علنی یکم خرداد ماه وارد بررسی این لایحه شدند ولی این جلسه با حاشیه های فراوانی از سوی برخی نمایندگان همراه شد.
عده ای از نمایندگان در آن جلسه با بالا بردن دست نوشته هایی مانع بررسی این لایحه در مجلس شده و خواستار مسکوت ماندن آن به مدت دو هفته شدند، این نمایندگان با دادن شعارهایی خواهان عدم بررسی این لایحه در مجلس بودند.
این در حالی بود که علی لاریجانی رییس مجلس اعلام کرد که مسکوت ماندن این لایحه به تصمیم دولت بستگی دارد و دولت مخالف مسکوت ماندن این لایحه است، از این رو باید این لایحه در مجلس بررسی شود.
با ادامه تجمع نمایندگان مجلس در صحن علنی، علی لاریجانی این لایحه را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع داد و از اعضای این کمیسیون خواست تا بار دیگر این لایحه را بررسی کنند.

**حواشی بررسی این لایحه در کمیسیون امنیت ملی مجلس و مسکوت ماندن دو ماهه این لایحه در مجلس
بررسی این لایحه در این کمیسیون نیز با حواشی زیادی همراه بود، به گونه ای که در زمان رای گیری برای این لایحه برخی از نمایندگان اصولگرا آبستراکسیون (نصاب شکنی) کردند و در زمان رای گیری این لایحه از جلسه خارج شدند، این موضوع اعتراض جمع دیگری از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را در پی داشت، به طوری که کمال دهقانی فیروزآبادی نایب رییس این کمیسیون اعلام کرد که اگر در جلسه بعدی کمیسیون نیز باز هم این افراد آبستراکسیون کنند، لایحه بدون رای اعضا برای بررسی به مجلس ارائه می شود.
این لایحه در نهایت در جلسه روز سه شنبه هشتم خرداد کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با ۶ شرط تصویب شد ولی نهایتا نمایندگان با مسکوت ماندن دو ماهه این لایحه در مجلس برای رفع ابهامات بیشتر موافقت کردند.

**جلسه لاریجانی با وزیران اطلاعات، خارجه و رییس کل بانک مرکزی درباره CFT
شامگاه شنبه این هفته به دعوت علی لاریجانی رییس مجلس جلسه ای با حضور وزیران اطلاعات، خارجه، رئیس کل بانک مرکزی؛ رئیس سازمان اطلاعات سپاه، رییس کمیسیون امنیت ملی، روسای فراکسیون های امید و مستقلین و نمایندگان شورای نگهبان، سرپرست وزارت اقتصاد برگزار و چالشهای تصویب کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (مربوط به FATF) به لحاظ فنی و کارشناسی بطور مبسوط بررسی شد.
علیرضا رحیمی عضو هیات رییسه مجلس درباره محتوای این جلسه، گفت: در ابتدای جلسه علی لاریجانی توضیح داد که نظرات رهبری در خصوص کنوانسیون ها که در دیدار با نمایندگان مجلس بیان شده بطور عام ناظر بر مطلق کنوانسیون ها بوده و ایشان برای رسیدگی به این لوایح مخالفتی نداشته اند.
وی اظهار داشت: بجز یک سازمان، همه مسئولین حاضر در جلسه بر ضرورت تصویب لایحه اجماع قاطع داشتند، بنا شد که پس از انجام اصلاح شکلی در لایحه توسط کمیسیون امنیت ملی ظرف هفته جاری، گزارش نهایی به هیات رئیسه مجلس ارسال شود.
رحیمی ادامه داد: معاونین حقوقی دستگاهها نیز در جلسه حضور داشتند و در خصوص شروط الحاقی کمیسیون امنیت ملی به لایحه، نظرات فنی ارائه شد.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: فراکسیون ولایی به رغم دعوت قبلی، این جلسه مهم را تحریم کردند و هیچ نماینده ای از سوی آنها در جلسه حاضر نبود، آقایان اکرمی (سرپرست وزارت اقتصاد)، عراقچی، کدخدایی در جلسه حضور داشتند.
بر اساس این گزارش، این اتفاق در حالی رخ می دهد که پیش از این نیز در هنگام بررسی این لایحه در مجلس شاهد مخالفت های اعضای فراکسیون ولایی و جمع آوری طومار برای عدم تصویب این لایحه در مجلس بودیم.
رحیمی در ادامه این گفت وگو بیان کرد: فضا سازی های صورت گرفته در سطح وسیع در جامعه با واقعیت لوایح مرتبط با FATF فاصله نجومی دارد و موج هشدار به نمایندگان و مجلس که همچنان ادامه دارد، با هدف جلوگیری از تصویب این لوایح مغایرتی آشکار با فضای دموکراسی و حق رای آزاد نمایندگان دارد.
وی یادآور شد: ما از زمان بررسی این لایحه شاهد موج پیامک های هشدارآمیز در این رابطه هستیم، همچنین رسانه های جریان مخالف این لایحه به صورت علنی تیتر می زنند و هشدار به نمایندگان می دهد و با این کار دو قطبی ایدئولوژیک ایجاد می کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: آنان با این فضاسازی ها به نوعی می خواهند موافقان را خائن بدانند و می خواهند القا کنند که نگاه این لایحه انحرافی است، در حالی که ما معتقدیم این لایحه کاملا تخصصی است و آنان با این تبلیغات نمی توانند در نظر نمایندگان مجلس تاثیر بگذارند.
وی تصریح کرد: قرار است کمیسیون امنیت ملی مجلس فردا سه شنبه این لایحه را بررسی کند و امکان دارد که پس از بررسی نهایی به هیات رییسه ارایه شود که در این صورت لایحه به صورت عادی در مجلس بررسی می شود.
رحیمی در مورد زمان بررسی این لایحه در مجلس اظهار داشت که هنوز زمان بررسی این لایحه مشخص نیست.

**فضای بررسی این لایحه در مجلس فضای تصویب است
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: فضای مجلس در مورد این لایحه فضای تصویب است و نگاه غالب مجلس بر این است که این لایحه تصویب شود.
وی در مورد پیامک های تهدید آمیز به نمایندگان گفت: این پیامک ها هم اکنون نیز ادامه دارد، نوع پیامک ها تغییر کرده و به نوعی به هشدارهای عقیدتی و آخرتی تبدیل شده، به طوری که در پیامک ها می گویند اگر این لایحه تصویب شود در روز قیامت شرمند می شوید.

**نظرات دستگاه ها در مورد CFT از سوی کمیسیون امنیت ملی به هیات رییسه ارائه می شود
«بهروز نعمتی» سخنگوی هیات رییسه مجلس نیز درباره این جلسه گفت: بر اساس این جلسه بِنا شد کمیسیون امنیت ملی نظرات وزارت خانه ها و دستگاه های مرتبط با این موضوع را جمع آوری و به هیات رییسه مجلس ارائه کنند.
وی افزود: در این جلسه بنا شد وزارت خانه ها و دستگاه های مذکور جمع بندی نظرات خود را به کمیسیون امنیت ملی ارائه دهند.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: همچنین مقرر شد کمیسیون امنیت ملی تشکیل جلسه داده و جمع بندی این نظرات را به هیات رییسه مجلس ارائه کنند.

**کمیسیون امنیت ملی نظرش در مورد CFTرا سه شنبه اعلام می کند
حشمت الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این باره گفت: در جلسه ای که برگزار شد، فضای غالب این بود که کنوانسیون های چهارگانه که مورد توصیه FATF هستند، آیا پذیرش آنها به ضرر یا سود کشور است؟
وی ادامه داد: آنچه که اکثر اعضا مطرح کردند این بود که نپذیرفتن CFT ضرر دارد، اما پذیرش آن ممکن است منافعی را عاید کشور کند و در واقع باید جلوی بهانه ای که وجود دارد را گرفت.
فلاحت پیشه افزود: به هر حال همکاری نکردن با FATF به معنای انزوای کامل ایران است و کشورهای دیگر و دوست هم نمی توانند با ایران کار کنند.
وی ادامه داد: در مباحث جلسه مجلس چیزی به این لایحه اضافه نشد، کمیسیون ها و دولت همین محتوا را پذیرفتند اما موضوع ویراستاری فنی و حقوقی مطرح شد که در دستور کار کمیسیون قرار می گیرد و اعضا باید نظر بدهند و در نهایت کمیسیون نظر خود را روز سه شنبه ارائه می کند.
حال باید منتظر ماند که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جمع بندی نهایی در مورد CFT را چه زمانی به هیات رییسه مجلس ارائه می کند در صورت ارائه این جمع بندی در روز سه شنبه این هفته، لایحه به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار می گیرد.
سیام**۹۱۲۱**۱۵۳۵

انتهای پیام /*


سیاسی


مجلس


CFT

نظرات بسته شده است.