از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 66488

91 بازدید

هفته گذشته، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در حکمی «حسین میر محمد صادقی» را به عنوان معاون قوانین مجلس شورای اسلامی منصوب کرد. در همین زمینه خبرنگار گروه سیاسی خطرنگار، در گفت و گو با میرمحمد صادقی، اولویت برنامه ها و وظایف معاونت قوانین مجلس را جویا شد. میرمحمدصادقی با بیان اینکه «مهمترین وظیفه […]

هفته گذشته، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در حکمی «حسین میر محمد صادقی» را به عنوان معاون قوانین مجلس شورای اسلامی منصوب کرد. در همین زمینه خبرنگار گروه سیاسی خطرنگار، در گفت و گو با میرمحمد صادقی، اولویت برنامه ها و وظایف معاونت قوانین مجلس را جویا شد.
میرمحمدصادقی با بیان اینکه «مهمترین وظیفه ای که مجلس شورای اسلامی دارد، مساله قوانین، تدوین و تنقیح قانون است.»، گفت: معمولا چیزی که در کشور مردم بسیار بر آن تاکید می کنند وضعف قابل توجهی دارد، بحث حاکمیت قانون است و همیشه مردم این را به عنوان یکی از خواست های اصلی خود مطرح کرده اند، از طرفی شرایطی که قانون از جهت استحکام و ثبات لازم باید داشته باشد و ندارد، در کشور مساله بوده است؛ به این معنا افرادی که می خواهند بر اساس قوانین مثلا در حوزه اقتصاد سرمایه گذاری کنند گاه با قوانین مواجه می شوند که یا از استحکام لازم برخودار نیست یا زود به زود در معرض تغییر قرار می گیرد.
معاون قوانین مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بسیاری از قوانین که به عنوان قوانین مادر شمرده می شوند در همه کشورها ثبات و استحکام دارند در ایران هنوز پس از سال ها در ایران هنوز در مرحله تصویب با مشکل مواجه هستند؛ یک نمونه از این قوانین، قانون تجارت است یا قوانین مهمی مانند قانون مجازات اسلامی، قانون آیین دادرسی کیفری که به جای دائمی بودن شکل آزمایشی تصویب شده اند.
وی با اشاره به انتقادات مطرح شده درباره قوانین موجود، افزود: مواردی است که باعث شده مردم نسبت به عملکرد مجلس شورای اسلامی در این حوزه نقد داشته باشند به همین دلیل یکی از سه معاونی که رییس قوه مقننه دارد، معاون قوانین است که شرح وظایف آن مشخص شده است که بیشتر وظایف آن به حوزه تدوین و تنقیح قوانین مربوط می شود و قانونی که در سال ۱۳۸۸ درباره تنقیح قوانین تصویب شد، پس از اینکه چندبار مجری آن تغییر کرد، در نهایت مجری آن معاونت قوانین مجلس باشد.
معاون قوانین مجلس شورای اسلامی به شرح وظایف و مسئولیت های این معاونت پرداخت و عنوان کرد: حوزه معاونت هم اداره کل تدوین قوانین و هم اداره کل اسناد و تنقیح قوانین پیش بینی شده است که در هردو مورد فعالیت هایی را انجام می دهند؛ اداره کل سوم نیز اداره کل کمیسیون ها، صحن و مشاورین است که در کمیسیون های مختلف مجلس نماینده ای به عنوان دبیر دارند که سعی می کنند برنامه های کمیسیون ها را به یک شکلی اداره کنند.
میرمحمد صادقی، تنقیح قوانین را از وظایف اصلی معاونت قوانین برشمرد و گفت: علی رغم اینکه در زمینه تدوین قوانین، وظیفه اصلی بر عهده نمایندگان، کمیسیون ها و خود مجلس شورای اسلامی است، اما این معاونت دارای نقش مهمی است به این لحاظ که می تواند مشورت های لازم را در راستای قوانینی که تصویب می شود هم از جهت محتوا و ماهیت و هم از جهت شکل، ظاهر و نگارش قانونگذاری، وضعیت درستی داشته باشد، ارائه دهد؛ به این ترتیب از بار انتقادهایی که تاکنون نسبت به قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی از بعد از انقلاب وارد بوده است، کاسته شود.
وی افزود: در شرح وظایف و مسئولیت های معاونت قوانین مجلس پیش بینی شده است که برای تمامی طرح ها و لوایح دارای پرونده ایجاد و قوانین به لحاظ شکلی و ماهوی بررسی شوند و مواردی که احیانا با آیین نامه های داخلی، قانون اساسی، قوانین برنامه و … مغایرت دارند، از لحاظ اصول نگارشی و رعایت قانون نگاری مورد رسیدگی قرار می گیرند و نظرات مربوطه در اختیار کمیسیون ها و نمایندگان مجلس قرار گیرد و سپس ترتیب تنظیم و چاپ آنها داده شود.
میرمحمد صادقی درخصوص برنامه ها و اولویت های خود در حوزه معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از برنامه های اصلی من این است که هیات مشاورانی را که در این معاونت پیش بینی شده، تقویت کنم و حقوقدانان صاحب نام در هریک از رشته های مختلف حقوقی در این هیات با ما همکاری کنند و از نظرات مشورتی آن ها را در زمینه تدوین، تنقیح و تفسیر قوانین استفاده کنیم.
وی با با تاکید بر تنقیح قوانین و ضرورت بررسی قوانین در زمینه ماهوی و شکلی خاطرنشان کرد: باید از طریق اداره کل اسناد و تنقیح قوانین باید سعی کنیم که قوانین که در این زمینه تصویب شده ند و این وظیفه را بر عهده مجلس گذشته است به خوبی اجرا شود، زیرا ما هم اکنون با حجم عظیمی از قوانین روبرو هستیم که وضعیت آن ها به لحاظ لازم الاجرا بودن یا لازم الاجرا نبودن و اینکه آیا منسوخ هستند یا خیر، اعتبار آن ها، دائمی بودن یا آزمایشی بودن و همچنین مدت آزمایشی بودن، و بعضا اجمال، ابهام، تناقض و غیره مشخص نیست.
وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم بررسی جامعی نسبت به این قوانین انجام دهیم و تکلیف آن ها را مشخص کنیم می توانیم نقش مهمی در پالایش قوانین داشته باشیم؛ خیلی اوقات بسیاری از قضات هستند که راجع به برخی قوانین اطلاع ندارند که آیا هنوز اعتبار دارند یا نسخ شده است، بخش تنقیح بسیار مهم است و در چند روز اخیر بخش های مربوطه در ریاست جمهوری ابراز آمادگی کرده اند که این وظیفه به صورت مشترک انجام شود و پالایش این قوانین به درستی صورت گیرد.
**سیام**۳۰۵۰**۱۵۳۵

انتهای پیام /*


سیاسی


عاونت قوانین مجلس شورای اسلامی


تنقیح قوانین


پالایش قوانین

نظرات بسته شده است.