از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 66039

56 بازدید

حتی در این مسیر گروه جدیدی از ایرانیان که به حسن روحانی رأی داده‌اند تحریک‌شده و با این گفتمان همراه شده اند که حسن روحانی به دنبال صلح بوده اما اکنون از گروه‌های جنگ‌طلب حمایت می‌کند. تمامی این اقدام‌ها علیه ایران صورت گرفته است، منتهی در برابر آن فرصتی نیز برای ایران شکل‌ گرفته است. […]

حتی در این مسیر گروه جدیدی از ایرانیان که به حسن روحانی رأی داده‌اند تحریک‌شده و با این گفتمان همراه شده اند که حسن روحانی به دنبال صلح بوده اما اکنون از گروه‌های جنگ‌طلب حمایت می‌کند.
تمامی این اقدام‌ها علیه ایران صورت گرفته است، منتهی در برابر آن فرصتی نیز برای ایران شکل‌ گرفته است. خطاهای مختلف ترامپ رئیس ‌جمهوری ایالت متحده آمریکا در روش، سوابق و مشکلاتی که هر روز آشکار می‌شود ازجمله اختلاف با وزیر جنگ که او هم چندمین نفر از قربانی‌های دولت ترامپ است، این فرصت را برای ایران ایجاد کرده است.
سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک در شرایطی می‌تواند مفید باشد که بهانه اصلی آمریکا را ضعیف کند. بهانه اصلی آمریکا تهدید دائمی ایران و از بین بردن اسرائیل از سطح زمین است. این تهدید زمانی جنبه شعار داشت ولی از زمان احمدی‌نژاد به‌عنوان استراتژی رسمی دولت ایران شناخته‌ شده است.
زمانی که این‌چنین استراتژی اعلام شود طبیعتاً واکنش‌هایی با خود به همراه دارد و طرف مقابل که اتفاقاً با استفاده از همین شعار توانسته تجاوزهای خود را گسترش دهد، جری‌تر و گستاخ‌تر می‌کند.
اسرائیل اکنون به بهانه اینکه درخطر نابودی است و کشور بزرگی در منطقه حضور دارد که می‌خواهد او را از بین ببرد، برای خود آزادی عمل قائل شده است و روزبه‌روز خود را با این بهانه‌ها قوی‌تر کرده است.
ازآنجا که صلاحیت شورای امنیت رسیدگی به ادعاها و اقدامات تهدیدآمیز نسبت به صلح و امنیت جهانی است، تصور می‌شود مدعی باشند آزمایش‌‌‌های موشکی ایران خلاف برجام بوده و همچنین نسبت به اسرائیل به‌عنوان تهدید علیه موجودیت آن کشور ادعاهایی داشته باشند.
اتفاق بسیار مثبتی که رخ ‌داده، شکایت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به شورای امنیت به دلیل تهدیدهایی است که نتانیاهو علیه ایران بکاربرده است.
تاکنون از طرف اسرائیل و آمریکا این مسئله بیان می‌شد که ایران قوانین بین‌المللی را رعایت نمی‌کند. اما زمانی که دولت ایران متوسل به سازمان ملل و قوانین شورای امنیت ملی می‌شود نسبت به تهدیدی که علیه او صورت گرفته معنی ابتدای آن این است که ما پذیرنده‌ قواعد و قوانین بین‌المللی هستیم.
تسلط تیم دیپلمات ایران و رئیس ‌جمهوری به زبان انگلیسی و روابط بین‌الملل این آمادگی را نشان می‌دهد که تیم ایران می‌تواند پاسخگوی مطالبی باشد که در نیویورک مطرح می‌شود. شکاف میان اروپا و آمریکا در مورد برجام وجود دارد و خوشبختانه فرصت‌هایی که در اختیار ایران قرارگرفته را خود ترامپ برای کشور ما به وجود آورده است. ترامپ در همین زمان ارتباطات خود را با اروپا، چین و روسیه سست کرده است و علیه برخی از این کشورها تحریم‌هایی را وضع کرده است.
مسئله‌ای که پدید آمده باید جدی گرفته شود و باید نشان داده شود که ما ملتی صلح‌طلب هستیم. رئیس ‌جمهوری و وزیر امور خارجه پاسخ حرفه‌‌‌‌ای و لازم را بدهند و جلب اعتماد کنند.
ایران باید آماده باشد پاسخ آزمایش‌‌‌های موشکی و عدم تضاد آن با برجام را بدهد و روی این شعار که ایران در حمله به هیچ کشوری ازجمله اسرائیل پیش‌قدم نخواهد شد، تأکید کند.
ایران باید به سوابق بی‌‌‌پاسخ ماندن اقدامات صلح‌‌‌‌جویانه استناد کند. شاید بهتر باشد وزیر امور خارجه شخصاً از حق حضور و پاسخگویی در شورای امنیت استفاده کند.
تحلیلگر مسائل سیاست خارجی
سیام*۳۰۶۱*۱۵۳۵

انتهای پیام /*


سیاسی


روحانی


نیویورک


فریدون مجلسی

نظرات بسته شده است.