از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 61636

25 بازدید

هرمزگان استانی پر ظرفیت است که اگر به هر گوشه از این استان، شهرها و روستاهای آن بنگریم، در حوزه های مختلف چه به لحاظ طبیعی و چه به لحاظ تاریخی ویژگی های منحصر به فردی دیده می شود که کشف، شناسایی، معرفی و برجسته سازی آن ها از جمله وظایف دستگاه ها، مسئولان مربوطه، […]

هرمزگان استانی پر ظرفیت است که اگر به هر گوشه از این استان، شهرها و روستاهای آن بنگریم، در حوزه های مختلف چه به لحاظ طبیعی و چه به لحاظ تاریخی ویژگی های منحصر به فردی دیده می شود که کشف، شناسایی، معرفی و برجسته سازی آن ها از جمله وظایف دستگاه ها، مسئولان مربوطه، نخبگان جامعه، صاحبان فکر و همه مردم است.
پرداختن به دارایی هایی که هرمزگان در خود دارد منجر به معرفی و برجسته سازی توانمندی های این استان خواهد شد و می توان با برنامه ریزی آن ها را به عنوان «برند» استان معرفی کرد.
استان هرمزگان به واقع ایران کوچک است و در آن رنگین کمانی از خرده فرهنگ ها در کنار هم مشاهده می شود. مردم این استان، سالیان متمادی است که با مذاهب، زبان، لهجه، گویش، آداب و رسوم مختلف با صلح و دوستی و مهربانی و به زیبایی در کنار یکدیگر زندگی می کنند.
هرمزگان استانی است که ساحل نشینان آن، سالیان متمادی است که در کنار دریا زندگی و با دریا ارتباط داشته اند و زندگی آنها متاثر از این اقلیم و محیط است.
آئین ها و مراسم های سنتی مختلفی از گذشته های دور تاکنون در هرمزگان اجرا می شود که نسل به نسل منتقل شده و استمرار یافته است و مردم به مناسبت های مختلف و در غم و شادی آئین های خاص خود را اجرا می کنند که این آئین های سنتی از دارایی های فرهنگی این استان محسوب می شوند و می توانند به برند استان تبدیل شوند.
به لحاظ طبیعی نیز با وجود اینکه هرمزگان به استانی دارای آب و هوای گرم مشهور است اما در فصل گرم تابستان نیز مناطقی در این استان وجود دارد که از آب و هوای مناسبی برخوردار هستند که می توان این مناطق را از جمله ویژگی های استان معرفی کرد.
در زمینه محصولات کشاورزی با توجه به شرایط اقلیمی خاص هرمزگان، محصولاتی در این استان تولید می شود که منحصر به فرد هستند که از جمله آنها می توان به نارنگی سیاهو، سیر بشاگرد، انبه میناب، لیموی رودان و خرمای پیارم حاجی آباد اشاره کرد که قابلیت برجسته سازی به عنوان ویژگی منحصر به فرد هرمزگان را دارند.
موسیقی بومی، نمایش های سنتی، مراسم های خاص هم چون جشن ازدواج، آداب و رسوم مرتبط با دریا و صیادی هم چون نوروز صیاد و غذاهای محلی از جمله دیگر ظرفیت ها برای تبدیل شدن به برند استان هرمزگان هستند.
وجود بزرگ ترین بنادر و گمرکات کشور، مناطق آزاد، صنایع بزرگ همچون فولاد و آلومینیوم، مناطق ویژه اقتصادی، پالایشگاه های مهم نفت و گاز، وجود معادن مختلف و صنعت کشتی سازی، هرمزگان را به یکی از مهمترین مناطق اقتصادی و دروازه تجارت ایران تبدیل کرده که باید در این حوزه نیز تلاش بیشتری جهت معرفی استان صورت گیرد.
در این استان آثار تاریخی و تمدنی وجود دارد که ظرفیت مانور دادن را دارند و رخدادهای تاریخی هم چون ایستادگی مردم هرمزگان در برابر تهاجم دشمنان و دفاع از میهن، دیگر ظرفیت هایی هستند که باید به عنوان یک ویژگی مطرح شوند.
لباس های سنتی، به ویژه لباس بانوان با توجه به ویژگی های آن و صنایع دستی دارای تاریخچه نیز از جمله دارایی های مردم هرمزگان محسوب می شوند. نیاز است متناسب با این استعداد و ظرفیت و جاذبه های فراوان، بر روی آنها سرمایه گذاری صورت گیرد.
دریا و جزایر ویژگی های منحصربفرد هرمزگان هستند که از ابعاد مختلف همچون گردشگری، ورزش و تفریح، تجارت و اقتصاد و تنوع آبزیان می توان به آنها پرداخت تا به عنوان برند استان معرفی شوند.
گردشگری از ظرفیت های عمده هرمزگان محسوب می شود که می تواند موجب رونق اقتصادی در این استان شود و با توجه به جاذبه های فراوان موجود درهرمزگان، این جاذبه ها باید به شکلی معرفی شوند که گردشگری در این استان تنها محدود به یک فصل خاص نباشد و در طول سال گردشگران به هرمزگان سفر کنند.
جشن ها و آئین هایی که در خصوص محصولات کشاورزی، صید و صیادی، مناسبت ها، موضوعات و ایام خاص در طول سال در شهرها و روستاهای استان هرمزگان برگزار می گردد، بهانه ها و فرصت های خوبی جهت ایجاد شور، نشاط، دور هم جمع شدن مردم، غنی سازی اوقات فراغت خانواده ها، ایجاد فضای همدلی و آشنا نمودن مردم سایر مناطق کشور با هرمزگان هستند. این ظرفیت ها و دارایی ها، کلکسیون زیبایی از فرهنگ و تمدن مردم می باشند که امکان برگزاری جشنواره های متعددی را در طول سال فراهم می سازند.
اگر به طور جامع به ظرفیت های هرمزگان نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که فهرست بلندی از توانمندی ها و ویژگی های منحصر به فرد در این استان موجود است که می توان در جهت رونق استان از آنها بهره برد و کافی است این نعمات خدادادی که در هرمزگان موجود است را احیاء و به طرق مختلف بازمعرفی کنیم تا به عنوان دارایی های استان شهرت یابند.
به واقع هرمزگان سرزمین فرصت هاست که با دارایی ها و توانمندی های متعدد، می تواند قطب اقتصاد، تجارت، گردشگری، کشاورزی، فعالیت های دریامحور و دیگر عرصه ها باشد که باید روی ظرفیت های این استان متمرکز شد و دستگاه های مرتبط و متولیان مربوطه نیز با برنامه ریزی مناسب در مسیر شکوفایی هرکدام از این استعدادها گام بردارند.
توجه و پرداختن به دارایی ها و توانایی ها، نشاط، شادابی، احساس غرور و سربلندی را برای مردم جامعه به همراه دارد و در نقطه مقابل عدم توجه به این توانمندی ها موجب بی نشاطی، رخوت و سرخوردگی خواهد شد.
باید اعتراف کنیم که در معرفی دارایی ها در خوشبینانه ترین حالت، کوتاهی بسیاری صورت گرفته و لازم است که نخبگان و دلسوزان در فضاهای تبلیغی و عمومی و رسانه ها با تولید محتوا، مطالب متنوع و تحلیل های مختلف، به این توانمندی ها بپردازند و آنها را معرفی نمایند
** محمد باقر کشفی مشاور عالی و رئیس گروه مشاوران استاندار هرمزگان

انتهای پیام /*


سیاسی


دولت


هرمزگان

نظرات بسته شده است.