از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 60914

23 بازدید

به گزارش خبرنگار سیاسی خطرنگار، «بهرام قاسمی» روز دوشنبه و در ادامه نشست خبری با خبرنگاران قاسمی در پاسخ به این سوال که برخی نمایندگان می گویند در جریان مذاکرات کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر قرار نگرفته اند، آیا وزارت خارجه وظیفه دارد که پیش از پایان مذاکرات نمایندگان را در جریان مذاکرات قرار دهد، […]

به گزارش خبرنگار سیاسی خطرنگار، «بهرام قاسمی» روز دوشنبه و در ادامه نشست خبری با خبرنگاران
قاسمی در پاسخ به این سوال که برخی نمایندگان می گویند در جریان مذاکرات کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر قرار نگرفته اند، آیا وزارت خارجه وظیفه دارد که پیش از پایان مذاکرات نمایندگان را در جریان مذاکرات قرار دهد، اظهارداشت: این کنوانسیون یک موضوع پیش و پا افتاده، یک شبه یا یک هفته ای نبود تا در یک آمد و شد کوتاه تفاهمی صورت بگیرد.
وی افزود: این کنوانسیون حاصل ۲۱ سال مذاکره در دولت های متفاوت است و حاصل تلاش دیرپا و جدی ایران و دیگر کشورهای ساحلی دریای خزر بود.
سخنگوی وازت امور خارجه یادآور شد: سال گذشته به تفاهمات اولیه برای نهایی شدن کنوانسیون دست پیدا کردیم و باید برای امضای آن زمانی مشخص می شد که تنظیم زمان با پیچیدگی های فنی همراه بود.
قاسمی اضافه کرد: عمدتا کارهای موفق در جمهوری اسلامی ایران به خصوص در شرایط کنونی، با یک فضای روانی مواجه می شود که گاه از سر نادانی و بخشی هم از سر دلسوزی و نقد انجام می شود.
وی تصریح کرد: فضا برای نقد همواره وجود داشته و خواهد داشت اما در طول مذاکراتی که بیش از دو دهه طول کشید این که در کجای مذاکرات و در چه دوره هایی نمایندگان حضور داشته یا نداشته اند، اطلاعی ندارم ولی هیچ کشور و هیچ گروهی در چنین مسائلی حین مذاکره نمی تواند اخبار مذاکرات یا همه اطلاعات را منتشر کند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این امر بدیهی و ساده ای است که زمان مذاکره شما نمی توانید همه موضوعات را به دلیل منافع ملی و احتمال سوء استفاده دیگران، اطلاع رسانی انجام دهند.
قاسمی افزود: البته مردم برای ما امین هستند و در زمان خودش موضوعات را باز می کنیم و طی یک هفته گذشته هم در این زمینه زیاد صحبت کردیم.
وی یادآور شد: این حق مجلس است که بداند و آگاهی لازم را پیدا کند، ما سعی کردیم نمایندگان را در جریان مذاکرات و امضای کنوانسیون قرار دهیم و در این مورد از طرف وزارت خارجه کوتاهی صورت نگرفته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: نکته اساسی این است که هر پنج کشور باید کنوانسیون را بعد از امضا برای تصویب به پارلمان ها ارائه کنند. بنابراین متن کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر به مجلس ارائه می شود و نمایندگان فرصت دارند آن را بررسی کنند.
قاسمی یادآور شد: نظرات مجلس برای ما ارزشمند است اما این فقط خواست ما نیست بلکه چهار کشور دیگر هم باید در پارلمان های خود این کنوانسیون را تصویب کنند.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت سند جامع همکاری های ایران و افغانستان اظهار داشت: کمیته های پنجگانه ای که برای تدوین این سند تشکیل شده بودند، عمدتا به نتایج لازم رسیده اند و یکی دو ابهام در دو کمیته وجود داشت که آن ها هم در حال رفع شدن است.
وی ادامه داد: باید وارد مذاکرات جدی تر برای تنظیم سند جامع همکاری های دو کشور باشیم و به نظر می رسد وارد مرحله اتمام کار این کمیته می شویم.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در این خصوص باید هیات هایی با اختیارات کافی بین دو کشور تبادل شود اما هنوز تاریخ دقیقی برای این سفرها مشخص نیست.
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات صدراعظم آلمان مبنی بر این که ما دوست داریم برجام را حفظ کنیم اما برنامه موشکی نگرانی هایی را برای ما ایجاد کرده است، اظهار داشت: ایشان حق دارد و می تواند نظر خود را بیان کند و گفته که برجام باید حفظ شود.
وی اضافه کرد: اما در مورد مسائل موشکی ایشان باید واقف باشد که برنامه موشکی و برجام دو موضوع جدا از هم هستند و ارتباطی به هم ندارند و ما درباره مسائل موشکی مواضع خود را بیان کردیم و تاکید کرده ایم که موضوع غیرقابل مذاکره است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره تشکیل گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: هیات حاکمه ایالات متحده آمریکا با خروج خود از برجام که البته با تحلیل غلط صورت گرفت – با شکست مواجه شد و در یک جنگ روانی گسترده و اقدام یک جانبه سعی می کند با اعزام هیات ها و ایجاد چنین گروه هایی کار روانی خود را دنبال کند.
قاسمی ادامه داد: آمریکا تلاش می کند با تماس با کشورها محدودیت هایی برای همکاری های اقتصادی آن ها با جمهوری اسلامی ایجاد کند اما تجربه نشان داده است که آمریکا در شرایطی نیست که هر آنچه می خواهد را به دیگران دیکته کند.
وی تصریح کرد: باید بیشتر این مسئله را از جنبه جنگ روانی و با هدف خارج کردن کشورها از همکاری با ایران و همچنین ایجاد فشار بر مردم ایران مدنظر قرار داد اما با درایتی که در جمهوری اسلامی وجود دارد این سیاست به نتیجه نخواهد رسید.
سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: اگر چه ممکن است تحریم ها در بخش هایی مشکلاتی ایجاد کند اما ما می توانیم بر این مشکلات فائق شویم.
قاسمی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره جایگاه پاکستان و ترکیه در سیاست خارجی کشور گفت: سیاست اصولی ما به نسبت به همسایگان روشن است و همواره خواهان روابط دوستانه با همه کشورها بوده ایم و در سایه این نگاه است که ما می توانیم با یک منطقه امن و آماده برای جهش اقتصادی مواجه شویم.
وی ضمن استقبال از برگزاری انتخابات در کشورهای همسایه، انتخاب عمران خان به نخست وزیر پاکستان را مجددا تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد همکاری های دو کشور بیش از گذشته توسعه یابد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره همکاری های ایران و ترکیه تصریح کرد: همکاری های ما و ترکیه طی سالیان گذشته به وضوح قابل رویت است و این سیاست ادامه خواهد یافت و ما سعی می کنیم حوزه های بیشتر همکاری را پیدا کنیم.
قاسمی درباره سیاست های تحریم آمریکا علیه ترکیه اظهار داشت: آمریکا سعی می کند با بازگشت به سیاست قرون وسطایی از روش های زورمدارانه برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند و تصور می کنم مردم ترکیه بر مشکلاتی امروز با آن مواجه هستند فائق می آیند.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات رییس سازمان میراث فرهنگی مبنی بر این که پاسپورت گردشگرانی که به ایران سفر می کنند، مهر زده نمی شود و این برنامه نیازمند موافقت وزارت امور خارجه است، تاکید کرد: منظور ایشان صدور روادید الکترونیک است که از ۲۲ بهمن ۹۶ در فرودگاه امام آغاز و در سال جاری هم در دو فرودگاه مشهد و شیراز هم افتتاح شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد تا پایان سال روند صدور روادید الکترونیک در فرودگاه ها تکمیل شود.
این خبر در حال تکمیل است.
سیام**۲۰۲۱**۹۳۱۴**۱۳۳۶

انتهای پیام /*


سیاسی


دریای خزر


قاسمی


کنوانسیون

نظرات بسته شده است.