از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 58240

34 بازدید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خطرنگار، علی ربیعی که روز چهارشنبه در جلسه استیضاحش در مجلس شورای اسلامی سخن می گفت، اظهار داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همه ایرانیان سر و کار دارد و باید سر ریز مسایل اجتماعی را تحمل کند در حالی که خودش ایجاد کننده آسیب اجتماعی نیست.وی استیضاح را […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خطرنگار، علی ربیعی که روز چهارشنبه در جلسه استیضاحش در مجلس شورای اسلامی سخن می گفت، اظهار داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همه ایرانیان سر و کار دارد و باید سر ریز مسایل اجتماعی را تحمل کند در حالی که خودش ایجاد کننده آسیب اجتماعی نیست.
وی استیضاح را حق نمایندگان مجلس دانست و افزود: برای سومین بار در کمتر از یک سال به مجلس می آیم که به لطف خدا دو بار رای اعتماد گرفتم.
ربیعی خطاب به نمایندگان مجلس ادامه داد: هر وقت کمیسیونی مرا احضار کرد، به آنجا آمدم و شاهدی بگیرید که کمیسیونی دعوت کرده باشد و من در آن حاضر نشده باشم.
وی با اعلام اینکه برخی نمایندگان به بهانه استیضاح به وی افترا زده اند، تاکید کرد که در جلسه استیضاح فقط به محورهای استیضاح کنندگان پاسخ می دهد و وارد مسایل دیگر نمی شود.
ربیعی با طرح این پرسش که «اگر من بروم و فقر و نوسانات ارز درست شود، می روم» تاکید کرد: استیضاح مرا به حیثیت مجلس گره نزنید.
وی با اعلام اینکه استیضاح کنندگان در بیان دلایل خود به کلیات پرداخته اند، پرسید: «اگر بروم معلولان خوشحال تر می شوند، کارگران وضعشان بهتر می شود و بازنشستگان از معضلات عبور می کنند، حتماً از این وزارتخانه می روم».
ربیعی تاکید کرد: سوال این است که مگر در این چهار ماهه امسال پول و سرمایه ویژه ای وارد اقتصاد کشور شده است که من نتوانسته ام از آن استفاده کنم؟ آقای جهانگیری (معاون اول رییس جمهوری) اینجاست تا دیدگاه دولت را درباره من و مسایل مربوط به اشتغال بیان کند.
ربیعی تصرح کرد: من بیش از همه در غم بازنشستگان هستم اما مگر جز ۳۲۰۰ میلیارد تومان، منابع دیگری برای همسان سازی در اختیار داشته ام که از آن استفاده کنم؟ همین به حداقل رساندن فاصله حقوق بازنشستگان نیز در دوره من انجام شد.
وی از اینکه در محورهای استیضاح گفته شده این وزارتخانه مسئول اصلی اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است، انتقاد کرد و گفت: من ۱۵ پروژه به ستاد اقتصاد مقاومتی برده ام اما آیا وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در این ستاد است.
ربیعی تاکید کرد: می گویند این وزارتخانه بیمار و ناتوان است اما شما چه شاخصی از بیماری و ناتوانی ارائه کرده اید؛ من بیشترین سفر استانی داشته ام و در هر استان ۱۲۰۰ کیلومتر حرکت کرده ام؛ آیا این اقدام ها شاخص ناتوانی است.

* همگان به بهبود معیشت بازنشستگان بیندیشیم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به یکی از بندهای استیضاح خود که درباره وضعیت معیشت بازنشستگان بود، تصریح کرد: در مورد نامناسب بودن معیشت بازنشستگان باید همگان پاسخ بدهیم.
وی افزود: در سالی که ۶۷ درصد فاصله بین تورم و حقوق بازنشستگی افتاد، کسی سوالی نپرسید؛ من بیش از همه شما فقر و سفره خالی پدربزرگ را درک می کنم اما چرا عده ای گمان می کنند که وضعیت بازنشستگان را نمی دانم ولی آیا منابعی برای رسیدگی بیشتر به این امور در اختیار داشته ام یا خیر؟
این عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان ساخت: منابع کافی در اختیار من بگذارید آنوقت ببینید که درآمد و وضعیت معیشتی کارگران افزایش پیدا می کند یا نه؟
وی گفت: برای اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان به ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارم اما آیا این بودجه در اختیار من قرار گرفته است.
ربیعی خطاب به نمایندگان مجلس تصریح کرد: در مورد بیمه بازنشستگی روستاییان و عشایر نیز اعلام کنید کدام بند این قانون برای روستاییان اجرایی نشده است؛ در همین یکسال گذشته فقط ۳۰ هزار حکم بازنشستگی برای روستاییان صادر کرده ایم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره انتقاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به عملکرد شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) خاطرنشان ساخت: من شستا را نساخته ام و بنگاهها را به من تحویل داده اند؛ من فقط تلاش کرده ام که به حواشی شهرها و روستاها توجه بیشتری داشته باشم تا جایی که در برخی استان ها به اندازه ۴۰ سال تخت بیمارستانی اضافه کرده ایم.

** درصد بیکاری جوانان تحصیلکرده بیش از ۲۵ درصد است
وزیر کار درباره بیکاری جوانان نیز گفت: من خوب می دانم که جوانان تحصلکرده بییش از ۲۵ درصد بیکاری دارند اما آیا بیکاری به تنهایی محصول سیاست های ما است؟ اگر امروز آب باریکه ای در اشتغال هست، ناشی از سیاست ها و عملکرد ما بوده است.
وی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی افزود: «به خدا پناه ببرید و تا درباره چیزی تحقیق نکردید آن را مطرح نکنید».
ربیعی تصریح کرد: «هر کسی با فساد مبارزه کرد، در تاریخ به او اَنگ می زنند؛ فساد و شفافیت دو دشمن دارد یکی فقدان شفافیت و دوم مشوش سازی فضا».
وی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «من با کدام مقیاس اندازه گیری شده ام به انصاف عمل کنید و آبروی مجلس را به استیضاح یک وزیر گره نزنید، حتما خدا آبرویتان را حفظ می کند».

* تلخند ربیعی به متن استیضاح
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش اول سخنان خود گفت: در متن سوالات استیضاح آمده است «مقام عالی وزارت» که البته مطمئن هستم نمایندگان مجلس از این لفظ برای وزرا استفاده نمی کنند و فقط این لفظ را از جایی بدون دقت کافی کپی کرده اند.
ربیعی همچنین اظهار داشت: در بخشی از متن استیضاح از سقوط کشتی سانچی به عنوان یکی از دلایل استیضاح یاد کرده اند در حالی که آنقدر دقت نکرده اند که بدانند کشتی سقوط نمی کند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ابتدای جلسه استیضاح یاد شهید محمود صارمی خبرنگار جمهوری اسلامی که ۲۰ سال پیش به دست طالبان به همراه دیپلمات های ایرانی در مزار شریف به شهادت رسید، گرامی داشت.
در ابتدای آغاز جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استیضاح کنندگان از سخنرانی خودداری کردند و در جایگاه هیات رییسه حاضر نشدند؛ عبدالحمید خدری نماینده بوشهر در ابتدای جلسه علنی امروز – چهارشنبه – مجلس در تذکری با استناد به ماده ۲۲۳ آیین نامه داخلی گفت: احساس می کنم در مجلس بدعتی بسیار خطرناک درحال پایه گذاری است.
وی افزود: رییس کمیسیون اجتماعی مجلس باید پنج دقیقه توضیح دهد که آیا وزیر تعاون را به این کمیسیون دعوت کرده است یا خیر، زیرا برطبق آیین نامه داخلی تقاضای استیضاح ابتدا باید در کمیسیون اجتماعی بررسی شود.
پس از این تذکر، علی لاریجانی رییس مجلس اسامی مسعود گودرزی، علیم یارمحمدی، قاسم جاسمی از سخنرانان موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را چندین بار اعلام کرد و از آنان خواست که در موافقت با استیضاح سخن بگویند ولی هیچکدام از آنها به جایگاه نرفتند.
رییس مجلس نیز خطاب به این استیضاح کنندگان گفت: هر کدام از شما که می خواهد بیاید و صحبت کند اما بازهم هیچ نماینده ای نرفت.
لاریجانی تاکید کرد: آیا استیضاح را پس گرفتید که استیضاح کنندگان اعلام کردند خیر، سپس رییس مجلس از آنها سوال کرد که چرا به جایگاه نمی آید و صحبت نمی کنید.
در این زمان سخنگاه (محل سخنرانی نمایندگان) مجلس بسیار شلوغ شد اما هیچکدام از آنها حاضر به سخنرانی در موافقت با استیضاح نشدند؛ در ادامه رییس مجلس از نمایندگان خواست که به صندلی های خود بازگردند و با اعلام تنفس از خبرنگاران خواست جلسه را ترک کنند.
قرار بود مسعود گودرزی، علیم یارمحمدی، قاسم جاسمی، امیر خجسته، اکبر رنجبرزاده، محمود شکری،محمود نگهبان سلامی،محمدرضا پورابراهیمی، علی رستمیان امروز در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صحبت کنند.
تقاضای استیضاح ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارشنبه گذشته با ۴۰ امضا در مجلس اعلام وصول شد؛ وی پیش از این در ۲۲ اسفند ۹۶ نیز با تقاضای ۲۴ نماینده در مجلس استیضاح شد اما وی باردیگر موفق به کسب رای اعتماد مجلس شد.
در ۱۱ ماه گذشته، این سومین بار است که ربیعی در معرض رای و نظر نمایندگان مجلس قرار می گیرد.
اقتصام*م.خ*۲۰۲۵

انتهای پیام /*


اقتصاد


استیضاح


ربیعی


مجلس

نظرات بسته شده است.