از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 57789

70 بازدید

به گزارش روز یکشنبه خطرنگار، علی لاریجانی عصر امروز (یکشنبه ) در نشست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حاضر شد و درباره شورای انقلاب فرهنگی و رابطه آن با مجلس افزود: اصل قانون گذاری برعهده مجلس است و شورای انقلاب فرهنگی صرفا کار سیاست گذاری و هماهنگی را انجام می دهد، البته در مواردی قانون […]

به گزارش روز یکشنبه خطرنگار، علی لاریجانی عصر امروز (یکشنبه ) در نشست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حاضر شد و درباره شورای انقلاب فرهنگی و رابطه آن با مجلس افزود: اصل قانون گذاری برعهده مجلس است و شورای انقلاب فرهنگی صرفا کار سیاست گذاری و هماهنگی را انجام می دهد، البته در مواردی قانون گذاری هایی صورت گرفت که ایجاد اشکال کرد.
وی اظهار داشت: از آن جایی که گاهی مجلس نیز در حوزه راهبردی ورود می کند قرار شد با شورای انقلاب فرهنگی تقسیم کار صورت گیرد تا موازی کاری نشود؛ در غیر این صورت تکلیف قانون گذاری روشن است.
رییس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در تغییراتی که در آیین نامه داخلی مجلس داده شده است، سازوکاری در نظر گرفته‌ایم که وزرا به صورت سالانه براساس برنامه گزارش ارائه کنند و همچنین تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان که مجلس انجام داد در حال پیگیری است.
لاریجانی در ادامه آموزش و پرورش و تحقیقات را باعث اعتلای کشور دانست و گفت: روی این موارد کار زیادی شده است اما حلقه های آن هنوز جای کار دارد چنانچه شاهد عدم تناسب نیروی انسانی هستیم که باید متناسب با دستگاه ها ساماندهی شود تا ثروت از بین نرود و واگرایی به وجود نیاید.
وی با تاکید بر این که محور تحول در دانشگاه ها باید مشخص باشد، تاکید کرد: ممکن است این کار در ایران امکان پذیر نباشد چرا که ساختار آموزش و پرورش ما حجیم بوده و یک وزیر از پس تمامی کار آن بر نمی آید چون امور آموزشی و پژوهشی مردمی نیست.
وی در ادامه استقلال دانشگاه ها را مهم دانست و افزود: قرار شده بود طبق قانون دانشگاه ها به صورت هیات امنایی اداره شود که در حال حاضر صوری بوده و قدرت ابتکار از دانشگاه ها گرفته شده است ضمن این که گاهی با این مساله سیاسی برخورد می شود که اشتباه است، چرا که دانشگاه محیطی علمی است.
لاریجانی همچنین درباره درآمدهای پایدار در حوزه آموزش عنوان کرد: باید دید این درآمد از چه طریقی حاصل می شود چنانچه در خارج از کشور دانشگاه ها از طریق موقوفات هزینه های خود را تامین می کنند اما اصل کار دانشگاه کسب درآمد از طریق پژوهش است به این شکل که اساتید و دانشجویان طرح پژوهشی را انجام می دهند و با پول آن دانشگاه اداره می شود البته اغلب دانشگاه ها منتظر درآمدهای نفتی هستند.
رییس قوه مقننه در ادامه با انتقاد از عدم ارتباط بخش دانشگاهی با صنعت، اقتصاد و تولید در کشور بیان داشت: کمیسیون آموزش باید این مشکل را حل کند البته دو مشکل در این مسیر وجود دارد نخست اینکه انگیزه برای بخش خصوصی جهت همکاری با دانشگاه وجود ندارد که باید انگیزه سازی شود مثلا کارهای پژوهشی شرکت ها به جای مالیات از آن ها پذیرفته شود یا اساتید با انجام طرح های پژوهشی ارتقا یابند.
وی ادامه داد: مشکل دوم این است که سازمان تامین اجتماعی هرجایی که می بیند کار پژوهشی قرار است انجام شود آن ها را ملزم به بیمه کردن کارشان می کند که این موضوع طرح های پژوهشی و علمی را گرفتار کرده است.
لاریجانی در ادامه درباره بحث کنکور تصریح کرد: کنکور کارآفرینی در کشور را به صفر می رساند چنان چه در حال حاضر دانش آموزان از دوران ابتدایی نگران کنکور هستند در حالی که هر دانشگاهی می تواند خودش اقدام به پذیرش دانشجو کند.
وی اضافه کرد: فردی که قرار است در مقطع دکتری تحصیل کند نیاز به ذهن خلاق دارد که باید دانشگاه ها خودشان این افراد را گزینش و پذیرش کنند لذا کنکور کارآمدی را کاهش داده و باعث کاسبی برخی از این طریق می شود.
رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تقویت کمیسیون آموزش و تحقیقات خاطر نشان کرد: لازم است کمیسیون از انجمن های علمی استفاده کند و بداند هزینه هایی که در این زمینه می شود هدر نرفته و کیفیت کار را بالا می برد.
سیام**۱۷۵۱**۱۵۵۳

انتهای پیام /*


سیاسی


علی لاریجانی


کنکور


کمیسیون آموزش

نظرات بسته شده است.