از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 57009

87 بازدید

به گزارش خطرنگار، در این نشست استاندار چهارمحال و بختیاری، نمایندگان بروجن، اردل ، فارسان، کوهرنگ و کیار و لردگان و رئیس سازمان برنامه و بودجه استان به صورت مشترک خواستار حضور بخش خصوصی در طرحهای عمرانی استان شدند.استاندار چهارمحال و بختیاری میزان اعتبارات عمرانی استان در سال ۹۷ را حدود سه هزار و ۵۰۰ […]

به گزارش خطرنگار، در این نشست استاندار چهارمحال و بختیاری، نمایندگان بروجن، اردل ، فارسان، کوهرنگ و کیار و لردگان و رئیس سازمان برنامه و بودجه استان به صورت مشترک خواستار حضور بخش خصوصی در طرحهای عمرانی استان شدند.
استاندار چهارمحال و بختیاری میزان اعتبارات عمرانی استان در سال ۹۷ را حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: هم اکنون یک هزار و ۷۰۰ طرح نیمه تمام عمرانی در استان وجود دارد که بخش عمده ای از این طرحها پیشرفت فیزیکی بالایی دارند.
اقبال عباسی تاکید کرد: در واگذاری طرحهای عمرانی به بخش خصوصی هیچ محدودیتی در استان وجود ندارد و دستگاههای اجرایی می توانند بدون محدودیت این طرحها را واگذار کنند.
وی با بیان اینکه نقش خیرین و بخش خصوصی در واگذاری طرحهای عمرانی باید به صورت ویژه دیده شود، افزود: طرحهای عمرانی با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد قابل ارائه به بخش خصوصی باید از سوی دستگاه های اجرایی تعیین تکلیف شود.
به گفته وی، در حالی که امسال اعتبارات استانی در سراسر کشور ۲۴ درصد کاهش یافته است، اما این اعتبارات در چهارمحال و بختیاری نسبت به گذشته ۲۶ درصد رشد یافته است و نسبت به استانهای کشور با رشد ۵۰ درصدی همراه است.
عباسی افزود: اعتبارات ملی استانها در کشور نیز امسال ۱۱ درصد کاهش دارد، اما این اعتبارات در چهارمحال و بختیاری تنها ۱٫۷درصد کاهش یافته است.
استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این افزایش اعتبارات خود را در منابع بانکی استان نشان می دهد، تاکید کرد: محدودیتی برای جذب تسهیلات بانکی در استان وجود ندارد.
به گفته وی، از ۲هزار میلیارد ریال اعتبارات تخصیصی از محل صندوق توسعه ملی که با اذن مقام معظم رهبری برای طرحهای آبرسانی کشور برداشت می شود، حدود ۱۷۰میلیارد ریال سهم چهارمحال و بختیاری است.
عباسی اظهار داشت: این اعتبار در بخش منابع طبیعی برای آبخیرداری و آبخوان داری و حفظ منابع و سفره های آبی اختصاص می یابد.
استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: اگر این میزان اعتبار در استان تا زمان اعلام شده جذب شود، تا سقف ۳۰۰میلیارد ریال برای طرحهای آبخیزداری، آبخوان داری و حفظ منابع آبی استان تخصیص خواهد یافت.
وی به مدیران دستگاههای اجرایی ماموریت داد تا زمینه را برای جذب بخش خصوصی، خیرین و اعتبارات وزارتخانه ها و سازمان های کشوری که در قالب بودجه استانی نمی گنجد، فراهم کنند.
به گفته وی، اعتبارات استانی ۳۰ تا ۴۰ درصد مجموع اعتبارات کل کشور است و مابقی ۷۰ درصد بودجه کل کشور ملی و بخشی از آن در اختیار وزارتخانه ها و سازمان هاست.
عباسی اظهار داشت: اولویت بندی بودجه عمرانی استان در سال ۹۷ در حوزه امور خدماتی عمومی،منابع آب و آموزش و پرورش ، فرهنگ و هنری و آموزش های فنی و حرفه ای است.
به گفته وی، در اختصاص بودجه توازن بخشی نیز اولویت نخست به بخش حمل و نقل جاده ای و راهها، آب و فاضلاب و عمران شهری، بهداشت و درمان، ورزش و جوانان و امدادو نجات است.
استاندار چهارمحال و بختیاری یکی از دلایل وجود آمار بیکاری در استان را نرخ بالای مشارکت عنوان کرد و گفت: این نرخ مشارکت در استان ۴۴ درصد و در استانهای دیگر بالای ۳۰ درصد است.
عیاسی افزود: باید به جای اینکه اعلام شود این استان در نرخ بیکاری اول یا دوم است باید اعلام کرد که چهارمحال و بختیاری در نرخ مشارکت رتبه نخست را دارد.
عباسی این مساله را یادآور شد که نرخ مشارکت به معنای این است که افراد بین ۱۰ تا ۲۴ سال در آمار مورد محاسبه قرار می گیرند.
وی این مساله را مطرح کرد که به طور مثال ۲ استان دارای نرخ بیکاری ۲۰ درصد هستند، اما سال بعد یکی از استانها مشارکت آن به ۳۰ درصد و یکی با نرخ ۴۰ درصد با اشتغال معین می رسد و نرخ مشارکت، استان را بیکارتر نشان می دهد و در بهار امسال نرخ مشارکت در چهارمحال و بختیاری ۴۴ درصد رسید.
عباسی با بیان اینکه اعتباری در سال ۹۶ از استان به خزانه بازگردانده نشد، گفت: تنها ۲۴۰ میلیارد ریال از اعتبارات عمرانی سال ۹۶ استان جذب نشد که در مدت ۲ ماه مهلت انتظار است این اعتبار جذب شود.
نماینده بروجن در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در تدوین بودجه سال ۹۷ چهارمحال و بختیاری تلاش های خوبی شده است که برنامه محور بودن از ویژگی های بودجه امسال است.
خدیجه ربیعی اظهار داشت: باید زمینه حضور بخش خصوصی در طرحهای عمرانی با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰درصد فراهم شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: طرحهای قابل واگذاری به بخش خصوصی از سوی دستگاههای اجرایی اولویت بندی شود و زمینه حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی از سوی هر دستگاه در بودجه امسال دیده شود.
به گفته وی، طرح آمایش چهارمحال و بختیاری انجام و نگاه توسعه محوری در همه شهرستان ها در نظر گرفته شده است.
ربیعی افزود: در شهرستان بروجن صنایع تکمیلی و شیلات نیازمند سرمایه گذاری است و باید در بودجه استانی به این ۲ ظرفیت بروجن نگاه ویژه ای شود.
به گفته وی، این استان از هر نظر دارای ظرفیت است اما جای تاسف دارد که رتبه نخست بیکاری را در کشور دارد و یکی از راهکارهای کاهش بیکاری جذب سرمایه گذار است.
نماینده شهرستان های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در شرایط کنونی باید زمینه ورود بخش خصوصی فراهم شود و یکی از ماموریت دستگاههای اجرایی جذب سرمایه گذار است.
علی کاظمی باباحیدری در این نشست افزود: وجود نقدینگی، بازار را می تواند به سمت طرحهای عمرانی نیمه تمام دولتی سوق دهد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: زمان جذب اعتبارات اسناد خزانه تا شهریورماه امسال در نظر گرفته شده و امید است امسال بازگشت بودجه به خزانه از سوی دستگاههای اجرایی انجام نشود.
به گفته وی، برخی از طرحهای عمرانی درآمدزاست و بخش خصوصی به سمت این طرحهای عمرانی سوق داده شود.
وی افزود: هنوز برخی از وزارتخانه های دارای اعتبارات شناور (گلوبال) هستند و انتظار است مدیران دستگاههای اجرایی در جذب این اعتبارات تلاش بیشتری کنند.
نماینده شهرستان لردگان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این شهرستان یکی از قطب های کشاورزی است و انتظار است بخش کشاورزی در بودجه امسال در شهرستان متحول شود.
محمد خالدی سردشتی افزود: در شرایط فعلی باید مدیران به صورت جهادی کار کنند و به شکل میدانی در شهرستانها و روستاها حضور یابند.
به گفته وی، یکی از مهمترین نیازهای این استان در رونق اقتصادی بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه گذاری است که باید مدیران در این راستا گامهای بلندی بردارند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری نیز گفت: اعتبارات هزینه ای یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال تعیین شده است.
حبیب الله وفایی اظهار داشت: میزان اعتبارات هزینه ای استان در سال ۹۶ حدود یک هزار و ۱۵۰میلیارد ریال بود.
به گزارش خطرنگار، در این نشست تعدادی از طرحهای سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی در زمینه های گردشگری، کشاورزی و صنایع دام و طیور و پارکینگ طبقاتی به تصویب رسید.
چهارمحال و بختیاری ۹۴۷ هزار نفر جمعیت و ۹ شهرستان دارد.
۲۰۹۷

انتهای پیام /*


اقتصاد


اقتصاد کلان


شورای برنامه ریزی


چهارمحال و بختیاری

نظرات بسته شده است.