از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 56400

115 بازدید

به گزارش خبرنگار پارلمانی خطرنگار، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس، داوود محمدی را با ۱۷۸ رای موافق از ۲۲۰ نماینده حاضر برای سال سوم مجلس دهم به عنوان رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی انتخاب کردند.داوود محمدی در این انتخابات، رقیبی نداشت و تنها نامزد معرفی شده از سوی هیات رییسه […]

به گزارش خبرنگار پارلمانی خطرنگار، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس، داوود محمدی را با ۱۷۸ رای موافق از ۲۲۰ نماینده حاضر برای سال سوم مجلس دهم به عنوان رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی انتخاب کردند.
داوود محمدی در این انتخابات، رقیبی نداشت و تنها نامزد معرفی شده از سوی هیات رییسه مجلس برای ریاست کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی بود.
طبق تبصره ۱ ماده ۴۸ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رییس کمیسیون اصل ۹۰ با پیشنهاد هیات رییسه از بین اعضای ثابت این کمیسیون و با رای مجلس شورای اسلامی برای مدت یک سال انتخاب می‌شود.
علی لاریجانی رییس مجلس در این راستا گفت: تشخیص هیات رییسه مجلس برای سال اول و دوم مجلس دهم معرفی دو نفر به عنوان نامزدهای ریاست کمیسیون اصل ۹۰ بود، اما در سال سوم تشخیص هیات رییسه این بود یک نفر را به عنوان نامزد ریاست به جلسه علنی مجلس معرفی کند.
**اعتراض پارسایی به نحوه انتخاب رییس کمیسیون اصل نود مجلس
بهرام پارسایی عضو کمیسیون اصل نود مجلس در تذکری گفت: رویه مجلس در سال‌های گذشته این بوده که برای انتخابات رئیس کمیسیون اصل نود بیش از یک نفر معرفی شود. مگر می‌شود در سه سال چند تفسیر جداگانه از یک قانون داد؟ چطور است که سال اول و دوم دو نفر معرفی می‌شود و در سال سوم یک نفر معرفی شده است.
وی افزود:‌ در آیین‌نامه ذکر شده که نمایندگان به مدت یک سال رئیس کمیسیون اصل نود را انتخاب کنند که این لغت انتخاب بار معنایی دارد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خطاب به لاریجانی گفت: آقای لاریجانی شما ۱۴ سال است که تریبون در دست دارید که با امسال می‌شود ۱۴ سال، اجازه دهید من دو دقیقه صحبت کنم، این چه اشکالی داشت که دو نفر برای این انتخابات معرفی می‌شد و انتخاب نهایی به نمایندگان واگذار می شد.
وی تاکیدکرد: ما حتی برای رئیس دیوان محاسبات و حقوقدانان شورای نگهبان و حتی ریاست مجلس بیش از یک نفر معرفی می‌کنیم، ما که نمی‌خواهیم رای اعتماد بگیریم ما می‌خواهیم رای بر انتخاب داشته باشیم.
پارسایی ادامه داد:۴۰ روز از موعد مقرر گذشته است، چه اشکال داشت که شما این حق انتخاب را برای نمایندگان در نظر می‌گرفتید من این انتخابات را مردود می‌دانم.
علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: شما باید مطابق آیین‌نامه تذکر دهید، به گونه‌ای هم صحبت نکنید که فکر کنند ما نظر خاصی داشته‌ایم و اینکه شما می‌گویید در انتخابات رئیس مجلس دو نفر معرفی می‌شوند آن انتخابات قانونی جدا دارد.
وی افزود: در انتخابات رئیس کمیسیون اصل نود ماده ۱۶ بیان می‌کند که تصویب باید با اکثریت مطلق باشد که من در ابتدا هم گفتم برای معرفی دو یا سه نفر می‌توان کارهایی را انجام داد و تفسیر کرد. اما اینکه شما می‌گویید صریح نیست و راه‌حل ما این بود که یک نفر معرفی شود.
سیام**۹۱۲۱**۱۰۵۸

انتهای پیام /*


سیاسی


مجلس


کمیسیون اصل نود

نظرات بسته شده است.