از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 52417

65 بازدید

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار سیاسی خطرنگار، بهره جویی سیاسی از یک اظهارنظر یا ادعای یک مسئول در جهان سیاست امری متداول است اما زمانی که این ادعا یا اظهارنظر رابطه مستقیم و تنگاتنگ با منافع ملی و اعتماد مردم پیدا می کند و مورد سوءاستفاده کلامی و عملی بیگانگان قرار می گیرد، چندان توجیه‌پذیر […]

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار سیاسی خطرنگار، بهره جویی سیاسی از یک اظهارنظر یا ادعای یک مسئول در جهان سیاست امری متداول است اما زمانی که این ادعا یا اظهارنظر رابطه مستقیم و تنگاتنگ با منافع ملی و اعتماد مردم پیدا می کند و مورد سوءاستفاده کلامی و عملی بیگانگان قرار می گیرد، چندان توجیه‌پذیر نیست.
اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس درباره اعطای تابعیت به دو هزار و ۵۰۰ نفر در نتیجه مذاکرات هسته ای و تکرار این سخنان از سوی رییس جمهوری آمریکا، پرسش هایی را در اذهان عمومی ایجاد کرد.
خبرنگار گروه سیاسی خطرنگار، در گفت و گو با «جلال میرزایی» نماینده مجلس، «محمدعلی اسفنانی» حقوقدان و نماینده پیشین مجلس و «حمیدرضا ترقی» فعال سیاسی و نماینده مردم در مجلس پنجم تلاش کرده است ابهامات چنین اظهارنظراتی را بررسی کند.

**طرح برخی مباحث خلاف منافع ملی است
جلال میرزایی درباره طرح موضوعات و اظهارنظرهای بدون سند از سوی برخی همکاران خود در مجلس می گوید: من نمی دانم چرا در مقطع کنونی این سخنان مطرح می شود؛ تنها دستاورد اظهاراتی از این دست می تواند دامن زدن به اختلافات داخلی باشد و نتیجه آن بی اعتمادی و بدگمانی مردم به کشور و نظام خواهد بود.
وی ادامه داد: هر چند بعید می دانم چنین موضوعی صحت داشته باشد اما در صورت صحت چنین ادعاهایی نهادهای مسئول باید ورود کرده و رسیدگی کنند.
میرزایی تصریح کرد: البته نباید فراموش کرد که برخی از موضوعات در زمره بحث های محرمانه دست بندی می شود، حتی برخی اوقات اسنادی را که مربوط به هفتاد سال پیش است به دلیل محرمانه و حساس بودن آن ها و رازداری منتشر نمی شود، بنابراین سوال این است که چنین اسناد و اطلاعاتی چگونه گفته و منتشر می شود و چه نیت و اهدافی پشت آن است.
این نماینده مجلس افزود: اگرچه واکنش ترامپ به این اظهارات، کلی و بیشتر علیه دولت اوباما بود اما گویا یک دستور کار مشترک بین تندروهای داخلی و خارجی وجود دارد که هر از گاهی برای یکدیگر، خوراک خبری و رسانه ای ایجاد می کنند؛ تندروهایی که تصور می کنند فقط خود آنها به فکر منافع ملی هستند و تشخیص درست و نادرست هم تنها از عهده آنها بر می آید.
وی نتیجه چنین رویکردهای را زیر سوال بردن منافع ملی دانست و بیان داشت: با توجه به اینکه گوینده اظهارات، کسی است که سابقه درخشانی در مناصب مختلف داشته است حتی به فرض ورود هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شاید تنها محدود به تذکری در این زمینه باشد که به نظر من بعید است اما آثار برخی سخنان در شرایط کنونی خسارت بار بوده و عواقبی برای کشور خواهد داشت.
وی ابراز امیدواری کرد افراد و شخصیت های سیاسی در اظهارنظرهای خود مسئولانه تر رفتار کنند چراکه برخی موضع گیری ها هر چند در راستای خوشایند مخاطب است اما پیامد آن ضربه به منافع ملی خواهد بود.

**اقدامات باید از مسیر قانونی پیگیری شود
حمیدرضا ترقی اظهارنظر حجت الاسلام «مجتبی ذوالنوری» نماینده مجلس را توضیح به اظهارات پیشین مقامات آمریکایی درباره اخراج برخی فرزندان مقامات می داند و می گوید: موضوعاتی از این دست باید به گونه ای مطرح شود که مستند باشد و نحوه طرح آن نیز باید به گونه ای باشد که اعتماد مردم خدشه دار نشود. وی افزود: در کنار این موضوع واقعیت هایی نیز وجود دارد که هیچ دستگاه مسئولی درباره آنها نه پیگیر و نه پاسخگوست و ریشه و علل آن نیز مشخص نمی شود، تا کی مردم باید بپذیرند که جمع زیادی از فرزندان مسئولان در کشورهای آمریکایی و اروپایی درس بخوانند یا زندگی کنند؟
ترقی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نمایندگان مجلس به اطلاعات مشخصی دسترسی دارند؛ نماینده مطرح کننده این موضوع می تواند مستندات خود را اعلام کند، طرح چنین موضوعاتی از اختیارات نمایندگان است و اگر تخلفی هم صورت گرفته باشد باید هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ورود کند.
وی ادامه داد: اگر چنین موضوعی از سوی دولت تکذیب شده، باید تکذیبه به مجلس ارسال و موضوع از طریق قوه مقننه پیگیری شود، نمی توان از اظهارنظر در جامعه جلوگیری کرد اما اظهارنظرهای مستند و غیرمستند را می توان از مسیر قانونی مورد پیگیری و بررسی قرار داد.

**برجام مستمسک هر ادعایی شده است
محمدعلی اسفنانی درباره ادعای اعطای شهروندی آمریکا به برخی ایرانیان در جریان مذاکرات برجام گفت: چنین اظهارنظرها و ادعاهایی قابل اثبات و مستندسازی است اما برجام به مستمسکی برای اظهارنظرهای مختلف تبدیل شده و برخی از اظهارات مورد سوءاستفاده دشمنان قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: نباید فراموش کرد که کشور ما همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند دشمنان بسیاری دارد و اظهارنظرها می تواند به عنوان فشار علیه ایران استفاده شود، برای آمریکا این دولت یا آن دولت در جمهوری اسلامی چندان مهم نیست و تنها هدف تندروی های ترامپ، آسیب رساندن به نظام و کشور است بنابراین همه مسئولان در تمام اقدامات، رفتارها و گفتارها باید منافع ملی را اولویت نخست خود قرار دهند.
حجت الاسلام «مجتبی ذوالنور» عضو جبهه پایداری و نماینده قم در مجلس شورای اسلامی اخیرا مدعی اعطای حق شهروندی به دو هزار و ۵۰۰ ایرانی طی مذاکرات برجام شده بود.
سیام**۹۴۰۲**۱۵۵۳**۱۰۵۵

انتهای پیام /*


سیاسی


مجتبی ذوالنور


برجام


تابعیت

نظرات بسته شده است.