از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 50218

72 بازدید

به گزارش خبرنگار پارلمانی خطرنگار، مجلس شورای اسلامی در هفته ای که گذشت جلسات کم حاشیه و کمتری نسبت به هفته های قبل برگزار کرد، این هفته خانه ملت به دلیل ایام عید فطر در روز یکشنبه جلسه علنی نداشت و تنها در روز سه شنبه جلسه علنی مجلس چهار ساعته تشکیل داد.مجلس در روز […]

به گزارش خبرنگار پارلمانی خطرنگار، مجلس شورای اسلامی در هفته ای که گذشت جلسات کم حاشیه و کمتری نسبت به هفته های قبل برگزار کرد، این هفته خانه ملت به دلیل ایام عید فطر در روز یکشنبه جلسه علنی نداشت و تنها در روز سه شنبه جلسه علنی مجلس چهار ساعته تشکیل داد.
مجلس در روز چهارشنبه تنها یک ساعت جلسه علنی داشت و نمایندگان بعد از این جلسه به دیدار رهبر معظم انقلاب به مناسبت سومین سالگرد آغاز دهمین دوره مجلس شورای اسلامی رفتند.
کمیسیون های تخصصی مجلس نیز در روز سه شنبه و برخی از کمیسیون های تخصصی در روز دوشنبه تشکیل جلسه دادند.

**توصیه های رهبر معظم انقلاب به مجلسی ها
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با رییس و نمایندگان مجلس گفتند: مجلس نباید نماد تردید، خودکم‌بینی، یأس، ناامیدی و بی توجهی به مسائل کشور باشد، نگاه آن نباید به توانایی‌ها و ظرفیت‌های ملی مأیوسانه باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: امام(ره) فرمودند «مجلس عصاره‌ همه فضائل ملت است»؛ دقت کنید، نگفتند عصاره‌ همه خصلت‌های ملت.
ایشان یادآور شدند: این ملت در تاریخ، نماد ایمان، علم، اعتمادبه‌نفس، افتخار به داشته‌های خود و نماد پایداری بوده است. البته متأسفم که مطالعه‌ تاریخ در میان جوانان ما کم است.
رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کردند: سلجوقی‌ها که به ایران تهاجم کردند نه‌فقط در تمدن ایرانی هضم شدند، بلکه ناچار، به مروجان و مبلغان فرهنگ ایرانی تبدیل شدند. مغول‌ها هم نتوانستند فرهنگ و تمدن و نیاز خود را به ما تحمیل کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای تصریح کردند: در دوره ما هم ۴۰ سال است که سخت‌ترین دشمنی‌ها با ملت ایران می‌شود، هر کاری توانسته‌اند کرده‌اند: از جنگ، تحریم و توطئه‌ی امنیتی.
ایشان ادامه دادند: حال این ملت را با قبل از انقلاب مقایسه کنید؛ اقتدار و عظمت این ملت، پیشرفت و علم این ملت، حضور این ملت در عرصه‌های بین‌المللی را ببینید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: شما عصاره فضائل این ملتید. پس بدانید که چه‌کار باید بکنید.

**استعفایی که حاشیه ساز شد
خبر استعفای محمد جواد فتحی نماینده مردم تهران در مجلس یکی از اخباری بود که هفته گذشته حواشی زیادی را به همراه داشت، فتحی نماینده دوشنبه گذشته در همایش نقد و بررسی چالش های تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری گفت: دو هفته پیش متن استعفای خود را خدمت مجلس دادم، اگر استعفا اعلام وصول شود در آن فرصت حرفم را می‌زنم.
وی این اقدام را در اعتراض به برخی ایرادهای موجود در ساختار قانونگذاری عنوان و تاکید کرد: اگر استعفا توسط هیات رییسه مجلس اعلام وصول شود در مورد این استعفا صحبت و دلایل خود را بیان می کنم.
حال باید منتظر ماند که آیا هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با این تصمیم نماینده تهران موافقت می کند یا بر ادامه حضور وی در مسند نمایندگی مجلس تاکید می کند.

**مخالفت با طرحی برای ساماندهی حقوق مدیران
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه شنبه خود نیز با کلیات طرح ساماندهی حقوق و مزایای مدیران و مقامات کشور مخالفت کردند، طرح ساماندهی حقوق و دستمزد مدیران و مقامات کشور ۱۱ ماده داشت که در آن درمورد اضافه کار، کشیک، کارانه، انواع فوق العاده ها، کمک هزینه، حق ماموریت، حق جلسه و پاداش مدیران و مقامات کشور تصمیم گیری شده بود.
بر اساس این طرح، امکان تجمیع کلیه پرداخت ها به مقامات، روسا و مدیران کلیه دستگاه ها فراهم می شد و مدیران مجبور بودند کلیه اطلاعات پرداختی به افراد را ارائه کنند.

**انصاری: شورای دستمزد میزان پرداخت به مدیران را تعیین کرد
جمشید انصاری رییس سازمان اداری و استخدامی در این جلسه با اعلام مخالفت دولت با طرح ساماندهی حقوق و دستمزد مدیران و مقامات کشور گفت: در صورت تصویب این طرح شاهد افزایش حقوق‌های مدیران در بخش‌هایی خواهیم بود که دولت موافق آن نیست، مصوبه شورای حقوق و دستمزد به خوبی پرداختی‌ها را مشخص کرد.
رییس سازمان اداری و استخدامی تاکید کرد: قطعا بعد از وارد شدن اطلاعات، زمینه دسترسی عمومی فراهم می شود، در این راستا درخواست ما از مجلس آن است که سامانه طراحی شده را بررسی کنند که این موضوع طی نامه‌ای رسمی به مجلس اعلام شده لذا دولت به تکلیف خود در ماده ۲۹ برنامه ششم عمل کرده است.
انصاری خاطرنشان کرد: بعد از مطرح شدن موضوع حقوق‌های نجومی در بهار سال ۹۵، برخلاف این تصور که هیچ کاری صورت نگرفت، شورای حقوق و دستمزد در ۱۱ مرداد همان سال در مصوبه‌ای سقف پرداختی‌های مدیران را مشخص کرد.
وی ادامه داد: در ۱۳ مرداد نیز با تصمیم رییس‌جمهوری، سازمان اداری و استخدامی کشور تشکیل شد و طی آن مدیریت نظام پرداخت شکل گرفت، از آن روز ساماندهی و مراقبت برای پرداختی‌های حقوق مدیران بر اساس مصوبه شورای حقوق و دستمزد انجام شد.
رییس سازمان اداری و استخدامی یادآور شد: مهم آن است که بدانیم میزان پرداختی‌ها به مدیران ارشد و مقامات کمتر از آنچه در این طرح قید شده، است.

**مجلس با اولویت بررسی لایحه اصلاح ساختار دولت مخالفت کرد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در جلسه سه شنبه گذشته با اولویت بررسی لایحه اصلاح ساختار دولت (تفکیک وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی و تفکیک وزارت ورزش و جوانان به دو سازمان) مخالفت کردند.
لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور در جلسات سوم و ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ هیأت وزیران به تصویب رسید و برای طی تشریفات قانونی ۱۷ خرداد گذشته به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.
در این لایحه پیشنهاد شده است: به منظور توسعه بازرگانی داخلی و خارجی در اقتصاد کشور با تفکیک اهداف، ماموریت ها و وظایف مربوط به امور بازرگانی از وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی، وزارت بازرگانی تشکیل شود.
همچنین با انفکاک امور بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، این وزارتخانه به وزارت صنایع و معادن تغییر نام داده و با اهداف و ماموریت های قبل از ادغام با وزارت بازرگانی به فعالیت خود ادامه می دهد.
بر اساس این لایحه به منظور تمرکز وظایف در ایجاد یکپارچگی و انسجام در حوزه راه و حمل و نقل و با تفکیک اهداف، ماموریت ها و وظایف مربوط به امور حمل و نقل از وزارت راه و شهرسازی، وزارت راه و ترابری تشکیل می شود.
در این لایحه همچنین پیشنهاد شده است با انفکاک امور راه و حمل و نقل از وزارت راه و شهرسازی این وزارتخانه به وزارت مسکن و شهرسازی تغییر نام داده و با اهداف و ماموریت های قبل از ادغام با وزارت راه و ترابری به فعالیت خود ادامه دهد.
وزارت ورزش و جوانان نیز براساس این لایحه تفکیک می شود.

**سهمیه فرزندان جانبازان در دانشگاه افزایش یافت
یکی از طرح های مهمی که در جلسه هفته گذشته مجلس تصویب شد، طرح افزایش سهمیه فرزندان جانباز و رزمنده در دانشگاه بود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند: سهمیه ورود همسران و فرزندان جانبازان کمتر از ۲۵ درصد و رزمندگان به دانشگاه افزایش یابد.
بر اساس مصوبه مجلس، سهمیه ورود با پنج درصد سهمیه اختصاصی برای همسران و فرزندان جانبازان کمتر از ۲۵ درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل پنج ماه حضور داوطلبانه در جبهه به ۳۰ درصد افزایش می یابد.

**ریاست کمیسیون آموزش مجلس به عارف رسید
یکی از رویدادهای مهم هفته گذشته مجلس، برگزاری انتخابات هیات رییسه برخی کمیسیون های تخصصی بود، بر خلاف دو سال گذشته که ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برعهده محمد مهدی زاهدی نماینده اصولگرا قرار داشت، این بار ریاست کمیسیون آموزش مجلس به محمدرضا عارف نماینده تهران و سرلیست امید رسید.
این اتفاق در حالی رخ داد که امسال محمدرضا عارف در رقابت برای کرسی ریاست مجلس در دور اول از علی لاریجانی رییس مجلس جلو افتاد و نهایتا با انصراف حمیدرضا حاجی بابایی دیگر نامزد انتخابات هیات رییسه مجلس، لاریجانی رییس باقی ماند.

**انتخابات هیات رییسه کمیسیون امنیت با آبستراکسیون برخی نمایندگان برگزار نشد
جلسه عصر سه شنبه گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای برگزاری انتخابات هیات رییسه این کمیسیون، به دلیل خروج تعدادی از اعضای آن از جلسه برگزار نشد.
به دلیل از حد نصاب افتادن جلسه، انتخابات هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به جلسه بعدی این کمیسیون که روز یکشنبه این هفته برگزار می شود، موکول شد.
پیش از این نیز یک بار در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در هنگام رای گیری در مورد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم آبستراکسیون یا همان نصاب شکنی انجام شد و در آن جلسه نماینده های اصولگرا از جلسه خارج شدند و رای گیری انجام نشد امروز نیز جمعی از نمایندگان اصلاح طلب در آبستراکسیون از جلسه خارج شدند.
سیام**۹۱۲۱ **۱۳۳۶

انتهای پیام /*


سیاسی


مجلس


گزارش


دیدار

نظرات بسته شده است.