از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 49359

60 بازدید

معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی گزارش عملکرد نظارتی دومین سال مجلس دهم را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، نمایندگان در سال کاری گذشته خود در مجموع ۱۱۳ سفر و بازدید برای نظارت بر اجرای قوانین داشته اند. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با ۱۵ سفر و بازدید، بیشترین تعداد را به خود […]

معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی گزارش عملکرد نظارتی دومین سال مجلس دهم را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، نمایندگان در سال کاری گذشته خود در مجموع ۱۱۳ سفر و بازدید برای نظارت بر اجرای قوانین داشته اند. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با ۱۵ سفر و بازدید، بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است.
همچنین اعضای دو کمیسیون اقتصادی و امورداخلی و شوراهای مجلس در سال گذشته بیشترین سفر خارجی را داشته اند. اعضای کمیسیون اقتصادی در سال گذشته ۶ سفر خارجی به کشورهای یونان، هلند، ترکیه، دانمارک، چین و ایتالیا و اعضای کمیسیون امور داخلی و شوراها سه سفر خارجی به به کشورهای بوسنی و هرزگوین، آلمان و ترکمنستان داشته اند.

**کاهش ۴۴ درصدی تذکر کتبی
نمایندگان در سال گذشته ۲۴۳۶ مرتبه به اعضای هیأت وزیران تذکر کتبی داده اند که این تعداد نسبت به سال اول مجلس دهم ۹ درصد کاهش یافته است. همچنین این میزان تذکر کتبی به اعضای کابینه حسن روحانی در مقایسه با سال دوم مجلس نهم کاهش ۴۴ درصدی داشته است.

**حاتمی و علوی در لیست خوب‌ها
اما نمایندگان مجلس دهم در سال دوم، بیش از همه به حسن روحانی رئیس جمهوری تذکر کتبی داده اند که ۴۱۸ فقره بوده است. از این تعداد، نمایندگان ۱۰۹ بار درباره عملکرد رئیس جمهوری تذکر داده اند و باقی تذکرات به خاطر عملکرد سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بانک مرکزی و دیگر سازمان های تحت امر او بوده است. نمایندگان مجلس دهم کمتر از همه به سید محمود علوی، وزیر اطلاعات تذکر داده اند که تعداد آن ۲۴ فقره با موضوعات برخورد قانونی با متخلفین و تأمین امنیت بوده است.
نمایندگان در سال گذشته همچنین ۱۳۱۵ بار به هیأت وزیران تذکر شفاهی داده اند که در این مورد هم حسن روحانی بیش از همه مورد خطاب بوده و حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کمتر از همه مورد خطاب قرار گرفته است. رئیس جمهوری در مجموع بیش از ۶۰۰ بار از سوی نمایندگان مجلس دهم در سال گذشته مودر خطاب تذکر کتبی و شفاهی قرار گرفته است.

**افزایش سوالات نمایندگان
تعداد سوالات نمایندگان مجلس دهم از وزرا، در سال دوم هم نسبت به سال اول کاری خود و هم نسبت به زمان مشابه در مجلس نهم افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. آنان در مجموع ۸۳۴ بار تقاضای سؤال از وزرا را به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کرده اند. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با ۱۰۳ سوال رکورددار است و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با ده سوال، مخاطب کمترین تعداد سوالات نمایندگان مجلس دهم در سال دوم کاری آنان بوده است. اما از این ۸۳۴ سوال، تنها ۳۹ سوال آن در صحن علنی مطرح شده است و ۸۱ درصد آن هنوز در انتظار تعیین تکلیف است. این در حالی است که سال اول مجلس دهم تنها ۲۸ سوال در صحن علنی مطرح شده بود.
از ۳۹ سوال مطرح شده در صحن علنی هم بیشتر از همه علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد سوال قرار گرفته است. اهم موضوعاتی که از ربیعی سوال شده درباره عملکرد سازمان تأمین اجتماعی و شرکت های وابسته به آن، بازنشستگی و رسیدگی به امور بازنشستگان بوده است.
مقایسه تعداد و فراوانی موضوعات در سه ابزار نظارتی تذکرات کتبی، شفاهی و سؤال در مجموع نشان می دهد نمایندگان مجلس دهم در سال دوم کاری خود در پیگیری مشکلات چهار حوزه طرح های راهسازی و جاده های شهری و روستایی، حمایت از کشاورزان و تولیدات داخلی و همچنین تأمین و انتقال آب و مسایل اقتصادی، از ابزارهای نظارتی، بیشترین استفاده را کرده اند.

**انتظار برای موافقت با تحقیق و تفحص
نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال گذشته ۴۷ تقاضای انجام تحقیق و تفحص داشته اند که این تعداد نسبت به سال اول ۱۹ درصد کاهش پیدا کرده است. ۴۴ تقاضا برای رسیدگی به کمیسیون تخصصی مربوطه ارجاع شده است. این در حالی است که هنوز ۳۴ پرونده تحقیق و تفحص همچنان در انتظار کمیسیون مربوطه برای رد یا تأیید انجام هستند.
تنها دو تقاضای تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس دهم در سال دوم به مرحله اجرا رسیده است. دو پروند تحقیق و تفحصی که ضرورت انجام آن در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده است، یکی «عملکرد شرکت دخانیات ایران» است که فرآیند اجرایی آن آغاز شده است و دیگری تقاضای تحقیق و تفحص از «عملکرد سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری کشور»است که برای تعیین اعضای هیئت تحقیق و تفحص به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ارجاع گردیده است.
نکته قابل توجه این است که از تعداد کل پرونده های تحقیق و تفحص ارائه شد در دوره دهم، موضوع ۲۴ فقر از عناوین تحقیق و تفحص با موضوعات ارائه شده در دور قبل مجلس (دوره نهم) مشابه یا مشترک است. بررسی عملکرد شرکت شستا، مناطق آزاد تجاری کشور و صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله این موضوعات است.

** اداره کل چندرسانه ای** ایرناپلاس**

انتهای پیام /*


سیاسی


مجلس


هیات نظارت


ربیعی

نظرات بسته شده است.