از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 47417

67 بازدید

به گزارش خطرنگار، وفاق اجتماعی از موضوعات استراتژیک در اندیشه های امام راحل و رهنمودهای رهبری بوده و نظام اسلامی را طی مراحل مختلف در مقابل تحریم ها و دشمنی های استکبار جهانی حفظ کرده است.تحقق و تثبیت وفاق اجتماعی همواره در همه نظام های سیاسی جهان مورد توجه قرار می گیرد اما در نظام […]

به گزارش خطرنگار، وفاق اجتماعی از موضوعات استراتژیک در اندیشه های امام راحل و رهنمودهای رهبری بوده و نظام اسلامی را طی مراحل مختلف در مقابل تحریم ها و دشمنی های استکبار جهانی حفظ کرده است.
تحقق و تثبیت وفاق اجتماعی همواره در همه نظام های سیاسی جهان مورد توجه قرار می گیرد اما در نظام های سکولار به دلیل پایبند نبودن آنان به ادیان الهی با گسست و فروپاشی روبرو می شود.
پیامبر گرامی اسلام با استفاده از آیه «انما المومنون اخوه» پیوند برادری مسلمانان را در صدر اسلام به ثبت رساندند و عمر پربرکت خود را در راه «توحید» و «توحید کلمه» صرف کردند و همین تلاش ها را در اندیشه های دینی امام راحل و جهت گیری های رهبری می توان مشاهده کرد.
آری کلام پرجاذبه امام راحل وجدان ها را بیدار و ناامیدی ها و اختلاف ها را به مقاومت و وحدت تبدیل کرد؛ اعتقادش به خدا از وی شخصیتی با صلابت، مهذب و تلاشگر ساخته بود و دعوت ایشان به وفاق اجتماعی جنبه صوری نداشت.
امام راحل از عمق وجود به وفاق اعتقاد داشت و آن را در راستای رسالت انبیا و اولیا خدا می دید؛ در شرایطی که انقلاب با انواع توطئه ها و کارشکنی های داخلی و خارجی روبرو بود، امام با کمک یاران انقلاب که تجربه مدیریتی هم نداشتند توانست توطئه ها، کودتاها، تحریم های اقتصادی و شرارت های گروهکی، قومی و قبیله ای را مهار و نظام را مدیریت کند.
بسترسازی برای ارتقا فرهنگ دینی و ملی، قانون گرایی، ایجاد بسترهای مناسب برای گفت و گو و تعامل و تاکید بر مصالح ملی همچون امنیت ملی، منافع ملی و تمامیت ارضی را می توان از عوامل تقویت وفاق بر اساس اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) دانست.
میزگرد نقش وفاق ملی در خنثی سازی توطئه های دشمنان که در ایرنای آذربایجان غربی و با حضور علمای اهل تسنن و تشیع و کشیش کلیسای شرق آشور ارومیه برگزار شد، وفاق اجتماعی را به عنوان یک ارزش دینی، عقلی و اخلاقی جهت حفظ نظام و پشتوانه های آن از جمله مردم، مورد تاکید قرار می دهد.

** وفاق اجتماعی دارای پشتوانه دینی است
کشیش کلیسای شرق آشور ارومیه با اشاره به اینکه وفاق دارای پشتوانه دینی است، افزود: اگر پیروان ادیان مختلف الهی به رهنمودهای پیامبران خدا گوش جان بسپارند، وفاق اجتماعی بیش از پیش تقویت می شود.
کشیش داریاووش عزیزیان با اشاره به نقش بی بدیل امام راحل و رهبری در وفاق ملی، گفت: روزی که اقلیت های دینی به حضور امام راحل ‌رفتند و‌ وضعیت اقلیت های دینی را پس از پیروزی انقلاب اسلامی از ایشان جویا شدند، امام فرمودند که «همه ما ید واحده هستیم».
وی ادامه داد: بنیانگذار انقلاب از همان اوایل پیروزی انقلاب اتحاد بین تمام اقوام و ‌ادیان را رقم زدند و وحدتی که بین تمام ملت ایجاد کرده بودند، موجب شد تا جمهوری اسلامی بتواند روی پای خود بایستد.
وی با تاکید بر اینکه امروزه رهبر معظم انقلاب راه امام ‌را ادامه می دهند، ادامه داد: توصیه به وحدت و دوستی در پیام های الهی و آیه های زیبای قرآنی نیز مشاهده می شود.
وی در خصوص راهکارهای تقویت وفاق ملی، گفت: ملت یاران در صف های به هم فشرده دست به انقلاب و دفاع مقدس زدند و امروز نیز بر اساس دین، عرف و قانون باید در کنار هم باشند و از منافع ملی در برابر توطئه های دشمنان دفاع کنند.
وی با تاکید بر جلب رضایت مردم، ادامه داد: تریبون های مختلف باید به فرصتی برای تقویت وحدت تبدیل شود و رسانه ها از بازگو کردن برخی موارد تاریخی تفرقه برانگیز خودداری کنند.

** «توحید کلمه» یکی از ۲ واژه متنابه در اسلام است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: ۲ مفهوم و واژه «توحید» و «توحید کلمه» در اسلام به لحاظ معنوی بسیار عمیق و متنابه است که توحید همان «لا اله الا الله» و شعار نخستین پیامیر اسلام(ص) است و توحید کلمه در مفهوم توحید اجتماعی کاربرد می یابد.
حجت الاسلام ناصر خدایاری با اشاره به اینکه راز موفقیت پیامبر اسلام(ص) رسیدن به خدای یگانه و تحقق این ۲ مفهوم بوده است، ادامه داد: پیروزی مردم در انقلاب و دفاع مقدس در سایه وفاق ملی به دست آمده و موفقیت چندین دهه ایران نیز حاصل همین توحید کلمه است.
وی با تاکید بر اینکه ملت ایران جز اتحاد راه دیگری ندارند، اضافه کرد: چه در زمان امام راحل و چه پس از رحلت ایشان همواره وحدت بر جامعه حاکم بوده و حفظ آن رمز غلبه بر مشکلات در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگ و سیاسی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در بیان راهکارهای تقویت وفاق ملی، گفت: برای تقویت این مقوله ۲ راهکار درون دینی و برون دینی وجود دارد؛ بر اساس نگاه درون دینی، رویکرد اسلام نسبت به کرد و ترک و فارس و مسیحی یکسان است و چتر وفاق اجتماعی در اسلام بر سر پیروان تمامی اداین الهی سایه می افکند.
حجت الاسلام خدایاری به راهکارهای برون دینی نیز اشاره کرد و افزود: وقتی از ملت ایران سخن به میان می آید، در واقع از جغرافیای واحدی سخن گفته می شود که مردمان آن از اشتراکات فراوانی برخوردار هستند.
وی با اشاره به اینکه قانون و عرف از عوامل دیگر تقویت وفاق ملی است، ادامه داد: آداب و رسوم مشترک باید وفاق اجتماعی را در جامعه تقویت کنند و مسوولان نیز باید به این بخش توجه کنند.
وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای جهان نیز قومیت ها و نژادهای مختلف به خاطر مصالح جمعی به زندگی در کنار هم علاقه مند هستند، گفت: امروزه در اتحادیه اروپا ۲۱ کشور به خاطر منافع فرهنگی و اقتصادی به هم پیوسته است.

** روحانیون نقش مهمی در تقویت وفاق اجتماعی دارند
مدرس مدارس علوم دینی اهل سنت ارومیه نیز با اشاره به اینکه امام راحل منادی بزرگ وحدت بودند، گفت: ایشان در تمام اطلاعیه ها و سخنرانی هایشان مردم را به وحدت دعوت کرده و مردم ایران را از هر زبان و ‌نژادی علیه ظلم متحد می کردند.
ماموستا محمد امین طاهری با تاکید بر اینکه پس از رحلت ایشان رهبر معظم انقلاب مسیر وی را خوبی ادامه داده اند، افزود: رهبر معظم انقلاب زمانی که به سنندج آمده بودند، فرمودند «کسی که بین شیعه و سنی تفرقه بیاندازد نه شیعه است و نه سنی بلکه از ایادی استکبار جهانی است».
وی ادامه داد: تمام ملت ایران از هر قوم و نژاد در مراحل حساس در کنار هم و در یک صف واحد قرار می گیرند و منافع ملی نیز این رویکرد مهم ملت را ایجاب می کند.
وی با اشاره به اینکه ملت متحد ایران پشتیبانی از رهبری را چندی پیش در خصوص برجام به جهانیان اعلام کردند، افزود: دست خدا با جماعت مسلمان است و وفاق ملی نعمتی عظیمی به شمار می رود.
وی ادامه داد: وحدت از موضوعات مورد تاکید اسلام و قرآن بوده و امت رسول خدا در قرآن، یک امت واحده نامیده شده است.
ماموستا طاهری به نقش امام راحل در وحدت بین ادیان و اقوام مختلف اشاره کرد و گفت: نامگذاری هفته وحدت، دعوت علما به وفاق و احترام به اقوام و ادیان مختلف، امام راحل را به محور وحدت ملت ایران تبدیل کرده بود.
وی با تاکید بر اینکه نباید نکات جزیی باعث اختلاف شود، گفت: روحانیون باید در سخنرانی ها، اشتراکات را مطرح کرده و از سخنان تفرقه برانگیز خودداری کنند.

** زندگی مسالمت آمیز اقوام و ادیان جلوه زیبایی از وفاق است
رییس دفتر آیت الله جوادی آملی در آذربایجان غربی با اشاره به اینکه زندگی مسالمت آمیز اقوام و ادیان الهی در کنار یکدیگر از جلوه های زیبای وفاق در جای جای ایران به شمار می رود، گفت: اسلام پیروانش را به وحدت سفارش کرده است و خود پیامبر اسلام (ص) نیز عامل وحدت بودند.
حجت الاسلام سید محمد فخری افزود: در دورانی که در جزیره العرب مشرکان و کفار علیه پیامبر متحد شده بودند، نبی مکرم اسلام با تکیه بر وحدت مسلمانان توانست در مقابل کفار بیاستد.
وی با تاکید بر اینکه وحدتی که پیامبر در جزیره العرب آن زمان ایجاد کرده بود، سرافرازی را برای امت اسلامی به بار آورد، بیان کرد: امام راحل نیز ‌در تمامی سخنرانی ها و پیام هایشان بر وحدت تاکید داشتند و وحدت کلمه را به معنای واقعی به نمایش گذاشتند.
وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی با وفاق ملی به پیروزی رسید، ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب نیز مبنای امام برای اداره کشور وحدت جامعه اسلامی بود و دفاع مقدس هم با تکیه بر وحدت جوانان و امت اسلامی به بار نشست.
وی افزود: پس از رحلت امام راحل نیز وحدت کلمه به رویه رهبر معظم انقلاب تبدیل شد و بسیار از توطئه های دشمنان طی این سال ها در سایه وفاق ملی، یکی پس از دیگری خنثی شده است.
رییس دفتر آیت الله جوادی آملی در استان در خصوص راهکارهای تقویت وفاق ملی نیز گفت: یکی از راهکارهای لازم برای تقویت وفاق ملی توجه به اشتراکات و دوری کردن از اختلاف هاست.
وی نقش علما در تبیین اشتراکات بین اقوام و ادیان مختلف را ضروری خواند و افزود: علمای اهل تسنن، تشیع و اقلیت های دینی باید مشترکات را در بحث ها و سخنرانی های خود مطرح کنند.
حجت الاسلام فخری افزود: امروزه وحدت مسلمانان نیز علاوه بر داخل کشور به بسیاری از جوامع اسلامی تسری یافته است.
به گزارش خطرنگار، پیامدهای وفاق اجتماعی به اصلاح امور جاری کشور، بهبود معیشت و حفظ کرامت پیروان اقوام و ادیان مختلف منجر می شود و رمز غلبه بر بسیاری از مشکلات و تنگناهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است.
۳۰۷۲/۸۱۳۵

انتهای پیام /*


سیاسی


وفاق ملی


امام راحل


آذربایجان غربی

نظرات بسته شده است.