از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 46387

84 بازدید

هر چند هیات رییسه مجلس دارای ۱۲ عضو است اما سه پست آن از اهمیت بیشتری برخوردار است: رییس، نایب رییس اول، نایب رییس دوم. مطابق آیین نامه های داخلی مجلس، ۶ دبیر و ۳ کارپرداز سایر اعضای هیات رییسه را تشکیل می دهند. در این بین و به ترتیب انتخاب رییس، نایب رییس اول […]

هر چند هیات رییسه مجلس دارای ۱۲ عضو است اما سه پست آن از اهمیت بیشتری برخوردار است: رییس، نایب رییس اول، نایب رییس دوم. مطابق آیین نامه های داخلی مجلس، ۶ دبیر و ۳ کارپرداز سایر اعضای هیات رییسه را تشکیل می دهند. در این بین و به ترتیب انتخاب رییس، نایب رییس اول و نایب رییس دوم از اهمیت افزون تری برخوردار است.
هر ۱۲ ماه یکبار انتخابات هیات رییسه تجدید می شود ولی انتخاب مجدد اعضا منعی ندارد. رییس مجلس رییس هیات رییسه است و در غیاب او به ترتیب نواب اول و دوم رییس عهده دار این سمت هستند.
با سپری شدن نزدیک به دوسال از عمر مجلس دهم، تا کنون کرسی های ریاست، نایب رییسی اول و نایب رییسی دوم به ترتیب در اختیار علی لاریجانی، مسعود پزشکیان و علی مطهری بوده است.
با این تبصره که رای لاریجانی از ۲۳۷ رای در سال اول به ۲۰۴ کاهش پیدا و آرای پزشکیان از ۱۵۴ به ۱۷۹ افزایش یافته است. علی مطهری نیز با صعود ۳۰ تایی به ۱۶۹ رای رسیده است.
ریشه این صعود و نزول آرا را باید در تغییر جناح بندی های داخلی مجلس دانست. فردا نیز رقابت بین فراکسیون های حامی دولت مستقلین و امید و فراکسیون مخالف دولت ولایی فردا سرنوشت ۱۲ عضو هیات رییسه را روشن خواهد کرد.
خبرنگار گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری خطرنگار، درباره این انتخابات با محسن رهامی، محسن غرویان و غلامعلی رجایی گفت و گو کرده است.
رهامی عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاحات در این باره می گوید: دو دیدگاه در دوستان اصلاح طلب ما وجود دارد. نخست گروهی که معتقدند جریان اصلاحات باید بروز و ظهور مستقل داشته باشد. این عده می گویند باید ریاست مجلس را به دست آورد ولو به قیمت از دست دادن نایب رییسی باشد.
او اظهار می کند: دسته دوم اما بر این عقیده اند که اگر رقیب مانند سال پیش که در انتخاب روسای کمیسیون ها زیر قولش زد رفتار نکند و به عهد خود پایبند بماند بهتر است با لاریجانی روی یک ائتلاف گفت و گو کرد تا ریاست مجلس از آن ایشان، نواب رییس همچنان در دستان پزشکیان و مطهری بماند ولی در دبیران و به ویژه روسای کمیسیون ها سهم اصلاح طلبان احیا شود چرا که تا کنون ریاست کمیسیون ها اغلب در دست رقیب بوده است. امشب قرار است درباره این دو گزینه بحث و تصمیم گیری شود.
آیت الله محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه هم بر حفظ وحدت بین مجلس و دولت تاکید و تصریح می کند: لاریجانی انسان سیاستمدار و حکیمی است که محبوبیت نسبتا خوبی هم دارد. نظرم این است که این انتخابات طوری صورت گیرد که حالت حمایتگری که هیات رییسه مجلس از دولت دارد پابرجا بماند و تعامل بین اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل محفوظ بماند.
غلامعلی رجایی مشاور مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی هم این گونه اظهار می کند: لاریجانی کارنامه موفقی در اداره مجلس داشته است. به رغم احترامی که برای عارف قایلم ادامه ریاست لاریجانی را به صلاح می دانم.
وی ادامه می دهد : اگر چه لاریجانی به تک تک آرای اصلاح طلبان برای تداوم ریاستش نیاز دارد اما بهتر است فراکسیون امید بازی بر سر انتخاب رییس مجلس را واگذار شده بدانند و با مذاکره با لاریجانی، ضمن تداوم دادن نایب رییسی پزشکیان و مطهری، اکثریت کمیسیون ها را نیز در دست بگیرند.
پژوهش ۳۰۸۱*

انتهای پیام /*


سیاسی


انتخابات هیات رییسه مجلس


علی لاریجانی

نظرات بسته شده است.