از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 46364

76 بازدید

به گزارش خبرنگار پارلمانی خطرنگار، سید مهدی فرشادان در نطق میان دستور جلسه علنی امروز – سه شنبه – مجلس، خطاب به نمایندگان گفت: ما کردها امید بسته بودیم که روز ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۸۸ چشم اندازی تازه، روشن و افق های اقتصادی جدیدی پیش ما خواهد گشود.وی به بیانات رهبر معظم انقلاب دربار […]

به گزارش خبرنگار پارلمانی خطرنگار، سید مهدی فرشادان در نطق میان دستور جلسه علنی امروز – سه شنبه – مجلس، خطاب به نمایندگان گفت: ما کردها امید بسته بودیم که روز ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۸۸ چشم اندازی تازه، روشن و افق های اقتصادی جدیدی پیش ما خواهد گشود.
وی به بیانات رهبر معظم انقلاب دربار کردستان اشاره کرد و خطاب به مسئولان دولت افزود: بازخوانی سفر تاریخی رهبر انقلاب به کردستان باید مسئولان کم کار در استان و کشور را شرمنده کند؛ هدف از این سفر رفع مشکلات مردم با فرهنگ کرد بود و لاغیر اما مسئولان هنوز نتوانسته اند در راستای ایجاد اشتغالزایی، ایجاد سرمایه تبدیلی و احداث حتی یک کارخانه و سرمایه گذاری در کردستان گام جدی بردارند.
نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی سفر رهبر انقلاب به کردستان را نقطه عطفی در تحولات بنیادین سیاسی، فرهنگی و اجتماعی این استان دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب کردستان را یک استان فرهنگی نام نهادند که بسیاری از مدیران اجرایی این موضوع را درک نکردند و به آن پایبند نیستند.
وی ادامه داد: بر اساس فرموده رهبر نباید اقتصاد کردستان به حاشیه رود اما امروز اقتصاد کردستان فلج است و این حاصل عملکرد کسانی است که فکرشان فلج است.
فرشادان خاطرنشان کرد: این استان فرهنگی کلیدواژه گسترده برای رفع مشکلات کردستان در سطح کلان است بنابراین دولتمردان باید حق این نامگذاری را ادا نمایند.
وی با بیان اینکه فرهنگ ها، سیاست ها و اجحاف آموزش و پرورش در حق فرهنگیان کردستان انکارناپذیر است، خطاب به مسئولان این حوزه گفت: به عنوان مثال چرا در سال های ۹۱ و ۹۲ تمام نیروهای خدماتی و قراردادی در سراسر کشور پیمانی می شوند اما در استان کردستان و استانی دیگر قربانی تبعیض و نا عدالتی دستگاه عریض و طویل آموزش و پرورش می شوند؟
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: وضعیت نامناسب معیشت فرهنگیان و معلمان بازنشسته، کمبود اعتبارات اداری، کمبود سرانه دانش آموزی، به روز نبودن مراکز فنی و حرفه ای، فقر آموزشی در روستاها، کمبود رشته های دانشگاهی در استان کردستان خود مثنوی ‘هفتاد من’ است.
وی خاطرنشان کرد: نمایندگان زبان های ۴ استان مرزی آذربایجان غربی، ایلام، کرمانشاه و کردستان هنوز از جنگ و بقایای آن در امان نیستند؛ در سال جدید ۲ نفر در کردستان من، ۲ نفر در سقز و ۳ نفر در مریوان و کامیاران قربانی مین های به جا مانده از دوران جنگ شده اند.
فرشادان خطاب به نمایندگان اقوام مختلف ادامه داد: اگر اراده جمعی در کار نباشد همچنان ما قربانی طعمه مین هستیم و این در حالی است که کشاورزان در مزارع مرزی به آرامش و امنیت نیاز دارند، اراده جمعی برای پاکسازی مین حق استان های مرزی است.
وی یادآور شد: در جنگ علیه صدام در خط مقدم بودیم و متاسفانه امروز هم در ردیف اول محرومیت و عقب افتادگی هستیم.
نماینده مردم سنندج در مجلس به بحث استخدام غیرقانونی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم اشاره کرد و گفت: بنده از وزیر بهداشت درخواست دارم در راستای جلوگیری از پایمال شدن حقوق مردم و تطهیر افکار عمومی طرح تحقیق و تفحص از روند استخدام های این دانشگاه را در دستورکار قرار دهند و هیات حقیقت یابی را برای جلوگیری از حیف و میل وکنترل روند استخدام ها به کردستان اعزام کنند و از دانشگاه علوم پزشکی کردستان بخواهد کلیه مدارک و اطلاعات مورد نیاز را ارائه دهد.
وی خطاب به وزیر ورزش و جوانان گفت: سالن ۶ هزار نفری ورزشگاه سال ۸۴ کلنگ زنی شده است و امروز بعد از گذشت ۱۳ سال ناتمام باقی مانده است.
فرشادان افزود: بخش ورزش در کردستان خارج از دایره نگاه این وزارتخانه قرار گرفته است، از وزیر ورزش و جوانان تقاضا دارم در تخصیص، اعتبارات ویژه سنندج، دیواندره، کامیاران و سقز بازبینی کنند.
وی از دیگر مطالبات دیگر این استان در بخش کشاورزی و آب هم اشاره کرد و گفت: سپردن مدیریت سدهای کردستان به دیگر استان ها مانند این است که کلید منزل خودرا به همسایه بدهیم؛ لطفا وزارت نیرو ساختار مدیریتی خود را بازبینی کند؛ مدیریت سدی که در استان کردستان قرار دارد حق ما است، بنابراین اگر وزارت نیرو کوتاهی کند و حقابه ما را ندهد در روز روشن به مردم کردستان ظلم کرده است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خسارات بارندگی های امسال در استان کردستان در بخش کشاورزی را بیش از ۴۰۰ میلیارد دانست و گفت: این خسارات تنها با حمایت دولت قابل جبران است؛ از دولت و وزارت جهادکشاورزی می‌خواهم ساز و کار حمایت از کشاورزان کردستان را در دستورکار قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: کردستان علیرغم داشتن ذخایر معدنی بیشمار، در نبود صنایع مادر از بیکاری رنج می برد، کردستان در بیکاری از رتبه دوم کشور برخوردار است، روی سخنم با وزارت راه و شهرسازی است، در ۴ سال گذشته بیش از ۱۵۰۰ نفر در جاده های این استان جان داده اند، بنده در مورد وضعیت فلاکت بار این استان به هیچ عنوان سکوت نخواهم کرد، اگر وزارت راه جوابگو نیست و اگر این وزارتخانه فرسوده است، ورشکستگی این وزارتخانه را اعلام کند.
فرشادان تاکید کرد: تخصیص اعتبارات به شیوه قطره چکانی برای بهبود راه های کردستان نوعی دهن کجی به مردم این استان است که قربانی تصادفات شده اند، حدود ۴۰ سال از عمر انقلاب می گذرد در حالی که هنوز در بخش توسعه راه روستایی کردستان، آخرین استان کشور است، آیا دوستان در وزارت راه نمی خواهند سخنان نمایندگان کردستان را بشنوند؟
وی تصریح کرد: دریغ از احداث یک متر آزاد راه، تکمیل راه آهن و راه بین شهری این استان که به قتلگاه انسانی تبدیل شده است، آقای وزیر یا شما به فکر بهبود وضعیت راه های استان کردستان باشید یا بنده ناچار هستم مجدد به فکر استیضاح شما باشم.
نماینده مردم سنندج در مجلس گفت: روی صحبتم با کسانی است جز زمان انتخابات که نمی خواهند کردها را ببینند؛ خطاب بنده به شخصیت های سیاسی که بنابر مسائل حزبی کردها را به حاشیه قدرت رانده اند، مخاطبان بنده کسانی است که تصور می کنند سیاست نوعی دروغ مقدس است.
وی تاکید کرد: وعده های ریاست جمهوری هنوز از اذهان مردم ما فراموش نشده است و همچنان پاشنه آشیل ایشان است، اگر دغدغه آن زمان جمع آوری رای بود، کردها در آن روز به توسعه اقتصادی امید بسته بودند.
فرشادان افزود: روی صحبتم با کسانی است که هنوز نتوانسته اند موضوع بومی گزینی کردستان را درک کنند؛ نمونه ساده آن کسانی که فکر می کنند اگر پنهانی در تعطیلات عید نوروز و بدون مشورت با نمایندگان مجلس، مدیر کل ثبت احوال کردستان را از استان دیگری بیاورند و نیروهای متخصص و متعهد کردها را به حاشیه برانند، شاهکار کرده اند در حالی که اگر با دیده واقع بینانه بنگریم، سخت در اشتباه هستند.
وی اظهار داشت: نادیده گرفتن کردها به معنای نادیده گرفتن بخشی از کشور، تمامیت ارضی و اشتباه بزرگی در ساختار مدیریت بوده و نادیده گرفتن و نا امید کردن مدیران کرد، نوعی فرصت سوزی است،
این نماینده مجلس در پایان خطاب به مسئولان گفت: چرا نمی خواهید واقعیت مطالبات کردها را ببینید؛ آیا وقت آن نرسیده است که نیروهای متخصص کرد در رده های مدیریتی سایر نقاط کشور بکار گرفته شوند؟
سیام**۹۳۱۴**۱۴۴۹

انتهای پیام /*


سیاسی


سنندج


مین


اشتغالزایی

نظرات بسته شده است.