از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 46022

56 بازدید

به گزارش خبرنگار پارلمانی خطرنگار، کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم کنوانسیونی است که هدف آن قطع منابع پولی و پشتوانه های مالی سازمان ها و گروه های تروریستی است؛ این کنوانسیون توسط کمیته ششم یا کمیته حقوقی مجمع عمومی تهیه شده و سپس با اجماع کشورهای عضو سازمان ملل در مجمع عمومی […]

به گزارش خبرنگار پارلمانی خطرنگار، کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم کنوانسیونی است که هدف آن قطع منابع پولی و پشتوانه های مالی سازمان ها و گروه های تروریستی است؛ این کنوانسیون توسط کمیته ششم یا کمیته حقوقی مجمع عمومی تهیه شده و سپس با اجماع کشورهای عضو سازمان ملل در مجمع عمومی به تصویب رسیده است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد در اسفند ۱۳۷۸ با تصویب قطعنامه ای این کنوانسیون را مورد تایید مجدد قرار داد، با پیوستن بیستمین کشور به این سند، اجرای کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم از فروردین ۱۳۸۱ به عنوان یک سند بین‌المللی آغاز و برای کشورهایی که به آن ملحق شده اند، لازم الاجرا شد، در حال حاضر ۱۳۲ کشور این کنوانسیون را امضا کرده اند و ۱۸۸ دولت هم رسما به آن ملحق شده اند.

**حاشیه های بررسی الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تروریسم در مجلس
مجلس شورای اسلامی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم برای نخستین بار در جلسه ۳۰ اردیبهشت ماه با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی به صورت غیر علنی مورد بررسی قرار داد.
نمایندگان در جلسه علنی یکم خرداد ماه به صورت علنی وارد بررسی این لایحه شدند ولی این جلسه حاشیه های زیادی را به همراه داشت.
در این جلسه عده ای از نمایندگان مجلس با در دست داشتن پلاکاردهایی مانع بررسی این لایحه در مجلس شدند و خواستار مسکوت ماندن این لایحه به مدت دو هفته بودند.
این در حالی بود که علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد که مسکوت ماندن این لایحه به تصمیم دولت بستگی دارد و دولت مخالفت مسکوت ماندن این لایحه است از این رو باید این لایحه در مجلس بررسی شود.
سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در این جلسه اعلام کرد که کمیسیون امنیت ملی مجلس این لایحه را صحیح نمی داند، از این رو ما گزارشی برای قرائت به مجلس نداده ایم.
نهایتا علی لاریجانی رییس مجلس همان روز اعلام کرد که لایحه دولت به دلیل عدم گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس بررسی می شود.
نمایندگان مخالف این لایحه معتقد هستند که با الحاق ایران، طبق تعریفی که در این کنوانسیون مشخص شده ممکن است برخی شخصیت ها و نهادها از جمله سپاه، حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد در فلسطینی در لیست گروه های تروریستی قرار گیرند، این در حالی است که موافقان این لایحه معتقد هستند که این گونه نخواهد بود و ایران شروط و الزامات لازم در این راستا را در این لایحه گنجانده است و در صورتی که نام این افراد در لیست گروه های تروریستی قرار گیرد ایران از این کنوانسیون خارج خواهد شد.

**لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم لایحه‌ای جدا ازFATF است
کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا در موافقت با لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم گفت: چرا کمیسیون امنیت ملی مجلس طبق ماده ۱۴۵ آیین‌نامه داخلی مجلس به وظیفه خود عمل نکرد، این کمیسیون باید شأن مجلس را درباره مسائل امنیتی کشور رعایت کند و از زیر بار مسئولیتی که بر دوش شما بود شانه خالی نکند.
وی افزود: از مجلس چه انتظاری دارید که رایش را در خصوص لایحه‌ای بدهد که کمیسیون تخصصی نظر کارشناسی‌اش را نداده است.
دلخوش ادامه داد: ما پیشنهاد می دهیم کمیته ای مرکب از فراکسیون‌های سیاسی مجلس لایحه مذکور را به دور از گرایشهای سیاسی مورد دقت نظر دقیق قرار دهند.
وی با اشاره به دیدار دو شب قبل کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری در جلسه یکشنبه گذشته رسیدگی به لایحه مذکور را به مجلس و دولت سپردند، اگر برای رسیدگی به آن جلسات متعدد محرمانه لازم باشد ما آمادگی کامل داریم تا به منافع و ابروی ملت خدشه وارد نشود.
دلخوش افزود: لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم لایحه‌ای جدا ازFATF است، شورای امنیت ملی مرجع تشخیص تروریسم است و شرایط و جایگاه مجلس و دولت نیز مشخص است.
وی ادامه داد: دولت کنوانسیون را به مجلس داده است و این مجلس است که بعد از بررسی های کارشناسی آن را می پذیرد یا آن را رد می کند.
عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه در مخالفت با این لایحه گفت: این لایحه را به عنوان بحث ملی در نظر بگیرید، در چنین بزنگاه هایی است که در تاریخ مشخص می شود این مجلس چگونه مجلسی بوده است.
مصری گفت: خیال خامی است اگر بگوئیم در رابطه با کنوانسیونی که در حال بررسی آن هستیم، آمریکا نظری ندارد، بدون اراده آمریکا چنین کنوانسیونی ایجاد نمی شود.
وی ادامه داد: همکاران تصور می کنند این لایحه در مورد FATF است، در حالی که این کنوانسیون کاملا در مورد تروریسم است، اگر فکر می کنید با پیوستن به این کنوانسیون تحریم ها از بین می رود و سوئیفت باز می شود، خیال خامی است.
پس از سخنان مخالفان و موافقان، علی لاریجانی رییس مجلس این لایحه را برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی ارجاع داد.
مصری گفت: محسن رضایی، سردار رحیمی، سردار قاسم سلیمانی و طبق تعریف غرب از مصادیق این کنوانسیون به شمار می روند اما داعش، منافقین و تکفیری‌ها مشمول تروریسم نمی شوند.
وی ادامه داد: براساس تعریف غرب ستارخان، میرزا کوچک جنگلی، شهید رئیسعلی دلواری و همه سردارانی که در طول تاریخ ایران در برابر متجاوزان ایستادگی کردند، تروریست محسوب می شوند و باید تحویل غرب شوند.

**جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی برای بررسی لایحه مقابله با تروریسم
اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز گذشته در جلسه فوق العاده خود با مسوولانی از وزارت امور خارجه، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، سپاه، وزارت اطلاعات، بانک مرکزی این لایحه را بررسی و اعلام کردند نتیجه نهایی را امروز -یکشنبه-اعلام می کنند.
علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره وضعیت بررسی این لایحه در کمیسیون گفت: جمهوری اسلامی با جهانی دارای ساختاری تعریف شده مواجه است، جهانی که ۱۸۸ کشور آن به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم پیوسته است، در مجلس شورای اسلامی نیز دو سال پیش قانونی تحت همین عنوان به تصویب رسیده است.
وی افزود: با توجه به شرایط ویژه‌ حاکم در عرصه بین‌الملل، مجموعه تعامل با قانون‌های دنیا مترتب مسئله FATF است، ایران در ساختار FATF در شرایط تعلیق قرار دارد اما مدت زمان کوتاهی از این دوره تعلیق باقی مانده و آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان به دنبال اعمال محدودیت بیشتر از این طریق هستند.
بروجردی یادآور شد: ما بر این باوریم که تفاوت ماهوی و فاحشی بین گروه‌های تروریستی مانند داعش که آمریکا به وجود آورده و از آنها حمایت گسترده مالی می‌کند با تشکل‌های نظامی که از تمامیت ارضی خود دفاع می‌کند، وجود دارد.
وی ادامه داد: با این حال اختلاف نظرهایی بر سر شرایط کشورهایی که به کنوانسیون الحاق می‌شوند، وجود دارد لذا رأی‌گیری در کمیسیون و صحن مشروط به شرایطی است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: علی رغم اختلاف نظر حقوقدان‌ها در نشست امروز، نظرات غالب این است که شروط باید تکلیف جمهوری اسلامی در ارتباط با نکات حساس با دنیا را مشخص کند.

**معاون وزیر خارجه: الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تروریسم مشروط خواهد بود
حسینن پناهی آذر معاون ایرانیان و امور مجلس وزیر امور خارجه گفت: در راستای رفع نگرانی برخی نمایندگان مجلس، الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم ، با حق شرط‌هایی صورت می‌گیرد.
وی اظهار داشت: کنوانسیون در سال ۱۹۹۹ تصویب و از سال ۲۰۰۱ لازم الاجرا شده است، بررسی پیوستن ایران به این کنوانسیون از همان سال‌ها مطرح و توسط بخش‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است، ایران پیش از الحاق به این کنوانسیون و در سال ۱۳۹۴ قانون مربوط به منع تامین مالی تروریسم را تصویب کرده لذا گام‌هایی برای پیوستن به این کنوانسیون برداشته شده است.
وی افزود: برخی نمایندگان در این زمینه نگرانی‌هایی دارند اما در نشست کمیسیون امنیت ملی، این اطمینان به آنها داده شد که این نگرانی ها با درج حق شرط‌هایی برای پیوستن جمهوری اسلامی به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم که برای کشورهای عضو هم پیش‌بینی شده است، برطرف خواهد شد.
معاون ایرانیان و امور مجلس وزارت امور خارجه، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۸۸ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد عضو کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم هستند و ۶۳ کشور شرط‌های برای پیوستن به کنوانسیون مطرح کردند، جمهوری اسلامی نیز با حق شرط‌ها تمام نگرانی‌ها را رفع خواهد کرد.

**دولت برای لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تروریسم لایحه تفسیری داده است
علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد روند بررسی این لایحه در مجلس گفت: مفاد این کنوانسیون به نحوی است که حق شرط و حق خروج را در موارد متعدد پیش بینی کرده است.
وی اظهار داشت: دولت یک اعلامیه تفسیری به کنوانسیون اضافه کرده که این اعلامیه تفسیری ما را در موضع برتر قرار می دهد که اگر نگاه کارشناسی این است که ما در معرض خطر قرار بگیریم این اعلامیه از قبل موضع جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرده است.
وی گفت: ما سه جلسه تاکنون در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای بررسی این لایحه برگزار کرده ایم و جلسه نهایی ما امروز برگزار می شود که در این جلسه موضوع بررسی و لایحه نهایی به مجلس ارائه می شود.
سیام**۹۱۲۱ /۱۴۴۹

انتهای پیام /*


سیاسی


مجلس


لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با تروریسم


تامین مالی تروریسم

نظرات بسته شده است.