از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 45031

41 بازدید

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار سیاسی خطرنگار، سال گذشته، سال پیروزی و موفقیت ملت ایران بود. این پیروزی شکوهمند با رقابت کم‌ نظیر، حضور توأم با امنیت یک پیروز بیشتر نداشت و آن ملت بزرگ ایران بود. ایرانیان موفقیت دیگری را به رخ جهانیان کشیدند و دولت تدبیر و امید بار دیگر سکان امور اجرایی […]

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار سیاسی خطرنگار، سال گذشته، سال پیروزی و موفقیت ملت ایران بود. این پیروزی شکوهمند با رقابت کم‌ نظیر، حضور توأم با امنیت یک پیروز بیشتر نداشت و آن ملت بزرگ ایران بود. ایرانیان موفقیت دیگری را به رخ جهانیان کشیدند و دولت تدبیر و امید بار دیگر سکان امور اجرایی کشور را برعهده گرفت.
بهبود وضعیت رفاهی و افزایش درآمدها، فقر زدایی، توانمند سازی روستاها، افزایش یارانه دهک ‌های پایین، توسعه بیمه و افزایش مستمری مدد جویان و حقوق باز نشستگان و کارمندان، بهبود فضای کسب و کار، طرح کار ورزی و اشتغال جوانان، جوان گرایی در دولت و به ‌کارگیری زنان، بهبود تولید و اشتغال و رونق اقتصادی بخشی از وعده‌های روحانی بود.
برنامه های دولت دوازدهم آغاز شد اما در روند اجرای امور با مسایل، مشکلات و موج های پر تلاطم روبرو شد. مسایل و مشکلات اقتصادی از یک سو و ادامه نقدها نسبت به توافق هسته ای ایران با ۱+۵ از سوی دیگر دولت را در شروع به کار درگیر خود کرد و پس از آن تجمعات سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری ، نا آرامی ها در دی ماه در شهرهای مختلف را کلید زد و موج انتقادها و تخریب ها به سمت دولت سرا زیر شد.
زلزله کرمانشاه و کرمان و رسیدگی به امور زلزله زدگان، غرق شدن کشتی سانچی ، جهش قیمت ارز ، معضل ریز گردها و آلودگی هوای کلان شهرها و مشکلات محیط زیستی ، خروج آمریکا از برجام نیز به دلایلی دیگر برای افزودن به این انتقادها تبدیل شد.
مهم ترین پیام انتخابات ۹۶ این بود که به عقب بر نمی گردیم. بنا بر این دولت تلاش کرد با همراهی مردم بویژه جوانان این مسایل و معضلات که در مقاطعی به بحران تبدیل شد را رفع و به فرصتی برای عملکرد بهتر تبدیل کند.
رییس جمهوری بارها تاکید کرد که دولت خود را خدمتگزار مردم می‌ داند و برای رفع مشکلات آنها تلاش می‌ کند که البته ممکن است در این مسیر دچار اشتباه هم بشود و در این راستا همواره خود را نیازمند به راهنمایی می ‌داند.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی براین موضوع تاکید دارد که عبور از مشکلات تنها با تلاش و استفاده درست از فرصت ها و امکانات ممکن بوده و جنگ، جنگ اراده ها است و نا امیدی از آینده بزرگ ترین خطر برای یک ملت است و به لطف خدا و در سایه هدایت‌های رهبری و وحدت و انسجام از همه مشکلات عبور کرده و ملت ایران در تمامی عرصه‌ ها موفق می شود.
بحران های یک سال گذشته دولت دوازدهم را می توان این گونه تقسیم بندی کرد :

**حمله تروریستی به مجلس
۱۷خرداد سال گذشته بخش مراجعات مردمی ساختمان مجلس شورای اسلامی هدف حمله تروریستی قرار گرفت. در این حمله ۱۷ نفر از مراجعان و ماموران انتظامی به شهادت رسیدند و ۵۲ نفر نیز زخمی شدند.
همچنین پنج تروریست کشته شدند.
چند دقیقه پس از این حمله، گروه دیگری که مانند گروه اول متهم به ارتباط و همکاری با گروه تروریستی داعش بودند، پیش از انجام عملیات در محوطه بیرونی مرقد مطهر امام خمینی (ره) هدف گلوله ماموران امنیتی و انتظامی قرار گرفتند.
رییس جمهوری بلافاصله با انتشار پیام تسلیت ضمن ابراز همدردی با خانواده های مصیبت دیدگان خطاب به مردم ایران تاکید کرد: شما مردان و زنان دلاور این سرزمین از همان روزهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی، بهای عزت، استقلال و آزادی خود را در کنار توطئه های بزرگی از ترورهای وحشیانه تا جنگ تحمیلی با جانفشانی و شهادت فرزندان خود پرداخته اید. اقدامات کور و بزدلانه امروز چند مزدور تروریست در به شهادت رساندن تعدادی از مردم بی گناه و روزه دارمان در جوار مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و «خانه ملت»، حادثه ای غیر منتظره نیست.
روحانی یاد آور شد : طبیعی است که بدخواهان ایران اسلامی این افتخار آفرینی ها و همبستگی حاکمیت، دولت و ملت را بر نتابند و با اجیر کردن و حمایت از عناصر متحجر و تکفیری تلاش کنند تا شکست های منطقه ای، فروپاشی ارزش های اسلامی و نارضایتی های جوامع خود را پنهان سازند. غافل از آنکه آزموده را آزمودن خطاست و ملت ایران که بر آمده از فرهنگ عاشورا است، این بار نیز ثابت خواهد کرد که هر دسیسه و توطئه بدخواهان را با وحدت و انسجام بیشتر، و با ساختار قدرتمند امنیتی خود، در هم خواهد شکست.
روحانی تصریح کرد : بی تردید حوادث تروریستی امروز تهران، اراده ایران اسلامی در مبارزه با تروریسم منطقه ای، افراط و خشونت را بیش از پیش تقویت خواهد کرد. پیام ایران، مثل همیشه این است که تروریسم یک مشکل همگانی است و اتحاد برای مبارزه با افراط، خشونت و تروریسم با همکاری های منطقه ای و بین المللی، مهمترین نیاز جامعه امروز جهانی است.
وی یادآور شد: بدیهی است قوا، دستگاه ها و نهادهای امنیتی کشور با وحدت و هماهنگی و تا مشخص شدن همه ابعاد این اقدامات کوردلانه و حامیان پیدا و پنهان آنها از پای نخواهند نشست.
رییس قوه مجریه همچنین در مراسم تشییع پیکر شهدای این حادثه تروریستی شرکت کرد و در جمع خبرنگاران با تاکید بر حضور گسترده مردم ایران در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: همواره وقتی ملت ایران پیروزی بزرگی به دست می آورد بد خواهان به دنبال وارد کردن ضربه ای به این کشور هستند.
روحانی افزود : عملیات تروریستی در تهران در واقع انتقام از دموکراسی است، زیرا دموکراسی اساس فکری تروریست ها را از بین می برد و نشان می دهد خشونت و زور راه حل نیست.
۲۶ متهم همکاری با این گروهک تروریستی در حمله به مجلس و مرقد امام راحل در فاصله زمانی ۱۷ خرداد تا سوم تیرماه سال گذشته با تلاش ماموران امنیتی و انتظامی شناسایی و بازداشت شدند.
دادگاه هشت نفر از این متهمان از هشتم اردیبهشت ماه ۹۷ در شعبه ١۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی در هفت جلسه برگزار و به اتهامات آنها رسیدگی شد. این متهمان با حکم دادگاه به اعدام محکوم شدند البته محکومان فرصت دارند تا ٢٠ روز به حکم صادره اعتراض کنند.

** تجمعات سپرده گذاران
تعدادی از موسسه‌های مالی و اعتباری در سال های اخیر با وعده سودهای بالا، پس‌ انداز شهروندان را جذب کردند اما در ادامه قادر به پرداخت سود و حتی اصل موجودی نبودند. این موسسات با برخورد قضایی و بانک مرکزی مواجه شدند اما تعیین تکلیف حساب‌های آنها به درازا کشید. از ۶ موسسه مالی و اعتباری بزرگ بحران‌ زده و ور شکسته پنج موسسه در خراسان ثبت شده‌ بودند، تجمع ها در خردادماه گذشته افزایش یافت و در یک روز (۲۹ خرداد ۹۶) تنها ۲۴ تجمع مقابل مؤسسات مالی و اعتباری در تهران برگزار شد.
برگزاری این تجمع های سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری ازجمله کاسپین ، ثامن ، آرمان، افضل توس ، میزان در شهرهای مختلف در آبان ماه گذشته به اوج خود رسید.
پرداخت طلب سپرده‌ گذاران این موسسات با وجود بازداشت متخلفان بر گردن دولت افتاد که در نهایت با تشکیل هیاتی از سه قوه مشکلات باز پرداخت سپرده ها همچنان در حال رسیدگی است.
با وجود این که مسئولان دولتی اعلام کردند باز پرداخت سپرده‌های این موسسه ‌ها به مرور انجام می‌شود، اما بر پایی این تجمع ها هنوز هم ادامه دارد.
مشکلات سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری حتی به سوال از رییس جمهوری در مجلس نیز کشیده شد و ۱۰۸ نماینده مجلس درمورد ساماندهی موسسات مالی و اعتباری سوالی را تهیه کردند.
این سوال در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال حاضر در دست بررسی است و در جلسه روز ۳۱ اردیبهشت این کمیسیون با حضور حسینعلی امیری و لعیا جنیدی معاونان امور مجلس و حقوقی رییس جمهوری مورد رسیدگی قرار گرفت.
بخش زیادی از سپرده گذارانی که دولت می گوید مطالباتشان تسویه شده همچنان با برگزاری تجمع هایی اعلام می کنند هنوز در دریافت کل سپرده هایشان با مشکل رو به رو هستند.
مقرر شده سامانه ای جامع از سوی بانک مرکزی راه اندازی شود تا جزئیات تسویه حساب با سپرده گذاران موسسات مالی قابل رؤیت باشد.

**معضل ریزگردها
در ارزیابی دستاوردها و چالش های محیط زیستی کشور در یک سال گذشته سه موضوع در اولویت سیاست گذاری قرار داشت؛ بحران تامین آب ، بحران ریزگردها و بحران آلودگی هوا. محیط زیست یکی از کلیدواژه های مهم انتخابات ریاست جمهوری۹۶ بود و طرح های مقابله با بحران تغییر اقلیم، حفاظت از تالاب ها و دریاچه های در بحران، مساله ریزگردها و مواجه با پیامدهای اقتصادی- امنیتی ناشی از خشکسالی، سر فصل بسیاری از همایش ها و سخنرانی های در سطح ملی و بین المللی در کشور شد.
معضل ریزگردها در استان های جنوبی و غربی کشور که چند سالی است به دغدغه ‌ای همگانی تبدیل شده‌ در یک سال گذشته دولت را به ارائه راهکار عملی وا داشت.
این معضل که در دی گذشته در استان خوزستان به ۶۶ برابر حد مجاز رسید و حتی موجب تعطیلی مدارس این استان و استان های ایلام و کردستان شد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری پنجم اسفندماه ۹۶ در جلسه شورای عالی آب که به ریاست او و با موضوع ریزگردهای استان خوزستان برگزار شد، تاکید کرد : خشکسالی و کمبود منابع آب نیز در کنار مسئله ریز گردها، مردم این استان را رنج می دهد که البته خشکسالی مشکلی است که تقریبا مردم همه استان های کشور با آن مواجه هستند.
تلاش دولت برای حل مسئله ریزگردها که نیازمند بودجه ای زیاد بوده در استان خوزستان جدی است و تلاش دارد با شناسایی کانون های اصلی ایجاد ریزگرد تمرکزی جدی بر این کانون ها معطوف کند.
به گفته جهانگیری از آنجا که گزارش های سازمان هواشناسی نشان می دهد که کاهش بارش ها و روند خشکسالی نسبت به سال گذشته افزایش یافته، بنا بر این برای حل مسئله ریزگردهای استان خوزستان نباید فقط راهکارهای متکی به منابع آب مد نظر قرار گیرد و لازم است انواع و اقسام راهکارها نظیر مالچ پاشی، نهال کاری، مرطوب سازی و سایر روش ها نیز در دستور کار باشد و نباید فقط به راهکارهای متکی به منابع آب اکتفا شود.
معاون اول رییس جمهوری همچنین از تلاش دولت برای مذاکره با کشورهای همسایه در جهت حل مسئله بخشی از ریزگردها که منشاء خارجی دارند خبر داد و گفت: دولت حل مسئله ریزگردها با منشاء خارجی را نیز به طور ویژه دنبال می کند.
به دستور دولت، وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه و استانداری خوزستان با دستور دولت ضمن هماهنگی در تدقیق اطلاعات و آمار مرتبط با منابع آب، حقابه زیست محیطی و مسائل مرتبط با ریزگردهای استان خوزستان، با اطلاعات دقیق و یکپارچه برنامه ریزی برای مقابله با ریزگردها را آغاز کرده اند.

**ناآرامی های دی ماه
حرکت اعتراضی هفتم دی ماه با تجمعی در مشهد با عنوان «نه به گرانی» آغاز شد که شماری از مالباختگان موسسات مالی و اعتباری نیز در آن شرکت داشتند. این اعتراض ها در تهران و پس از آن به دیگر شهرهای کشور کشیده شد که عده ای بازداشت و چند نفر نیز جان خود را از دست دادند.
در این حوادث، با دستور رییس جمهوری، اختیارات کامل مدیریت حوادث به وزیر کشور و رییس شورای امنیت واگذار شد و با وحدت فرماندهی اعمال شده و هماهنگی همه دستگاه ها و نهادهای عضو شورای امنیت کشور در سطح کشور، استان ها و شهرستان ها مدیریت حوادث در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه ها انجام شد.
وزیر کشور پس از دستور۲۰ دی ماه رییس جمهوری گزارشی دقیق از این حوادث و نا آرامی‌ها تهیه و به دکتر روحانی تقدیم کرد.
به گفته رحمانی فضلی در جریان اعتراض‌ها که حدود ۱۰۰ شهر شاهد آن بود و در ۴۲ شهر به درگیری منجر ‌شد، حدود پنج هزار نفر بازداشت شدند. همچنین حدود ۹۰۰ نفر از نیروی انتظامی مضروب و مجروح شدند.
وزیر کشور یادآور شد : فشارهای اقتصادی و مسائلی مثل بیکاری، وزن بالایی در شکل دادن اعتراض‌ها نداشت. بر اساس نتایج تحقیقات میدانی بیش از ۶۰ درصد کسانی که در اعتراض‌ها حضور داشتند، شاغل بودند. در حالی که اگر بیکاری و درخواست شغل، عامل اصلی اعتراض‌ ها بود باید شمار بیکاران حاضر در اعتراض بسیار بیشتر از این تعداد بود یا اگر فشارهای اقتصادی مهم ‌ترین انگیزه بود، اعتراض‌ها باید در حاشیه شهرها دیده می‌شد؛ در حالی که این گونه نبود. همچنین گفته شد افرادی که از مؤسسات مالی متضرر شده‌اند، اکثریت جمعیت معترضان را تشکیل می‌دادند در حالی که آمار نشان می‌داد این افراد حضور بسیار اندکی در این اعتراض‌ها داشتند.
وی با تشریح دیگر زوایای گزارش خود به رییس جمهوری به این نتیجه رسید که برخی نارضایتی‌ ها در حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی بود و به هیچ وجه به‌ سازمان یافتگی اعتراض‌ها نرسیدیم.

**حادثه کشتی سانچی
۱۵ دی ‌ماه ۹۶ یک نفتکش ایرانی ثبت شده در پاناما به نام ‘سانچی’ با ۱۳۶ هزار تن نفت سبک با یک فروند کشتی ثبت شده در هنگ کنگ به نام ‘سی اف کریستال’ برخورد کرد.
این اولین بار در جهان بود که یک کشتی حامل این محموله نفتی فوق سبک دچار حادثه و انفجار شد.
دولت چین و وزارت خارجه این کشور بابت این حادثه بشدت ابراز تاسف کرده و با خانواده های قربانیان در ایران ابراز همدردی کردند. در این حادثه، ۳۰ تبعه ایرانی و دو بنگلادشی جان خود را از دست دادند.
رییس جمهوری پس از وقوع این حادثه به همه دستگاه های ذیربط از جمله وزارتخانه ‏های راه و شهرسازی، نفت و امور خارجه ماموریت داد با انجام اقدامات کارشناسی، علت وقوع این سانحه تأسف‏ بار را به دقت بررسی و پیگیری قانونی لازم را برای پیشگیری از حوادث مشابه و نیز احقاق حقوق ملت ایران و خانواده های آسیب‏ دیده به‏ عمل آورند.
روحانی همچنین علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به عنوان رییس کمیته ویژه رسیدگی به پرونده نفتکش سانچی انتخاب کرد و وی با دستور رییس جمهوری روانه چین شد تا جلسه این کمیته ویژه اتاق بحران را تشکیل دهد.
این کمیته تا پایان بررسی حادثه نفتکش سانچی به کارخود ادامه داد و گزارش نهایی ارائه کرد.
در گزارش نهایی بررسی سانحه نفتکش سانچی، خطای انسانی و کنترل نامناسب دو کشتی کریستال و سانچی، علت تصادف فله بر چینی با نفتکش ایرانی در آب های چین اعلام شد.

** دستگیری فعالان محیط زیست
کاووس سید امامی استاد دانشگاه امام صادق (ع) و مدیرعامل مؤسسه حیات وحش میراث پارسیان و چند نفر از همکارانش چهارم بهمن گذشته به اتهام جاسوسی بازداشت شدند. سید امامی ۱۹ بهمن ماه در زندان خودکشی کرد.
یک هفته بعد از فوت سید امامی در زندان اوین ماجرا وارد مرحله تازه‌ای شد و موضوع به دولت و مجلس کشیده شد.
دادستان تهران اتهام این فعالان محیط زیستی را جاسوسی در حوزه محیط‌‌ زیست اعلام کرد و گفت : این افراد در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط ‌زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌ بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می ‌کردند.
چهار انجمن علمی در نامه ای به رییس جمهوری خواستار روشن شدن وضعیت مرگ سید امامی شدند.
رییس جمهوری نیز به وزیران کشور، اطلاعات، دادگستری و معاون حقوقی خود ماموریت داد تا جزییات حوادث ناخوشایند در برخی بازداشتگاه ها را رسیدگی و پیگیری دقیق کرده و گزارش آن را ارایه کنند.

**سقوط هواپیمای آسمان
پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان پرواز داخلی از مبدأ تهران به مقصد یاسوج بود. در روز یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ یک فروند هواپیمای آی ‌تی ‌آر ۷۲ شرکت هواپیمایی آسمان (EP3704/IRC3704) بعد از ۵۰ دقیقه پرواز از تهران به سمت یاسوج در حوالی سمیرم بعد از اصابت به کوه دنا سقوط کرد. همه سرنشینان این پرواز جان باختند. پیدا کردن لاشه این هواپیما حدود ۴۸ ساعت به طول انجامید. ساعات اولیه وقوع حادثه گروه‌های امدادگر در پایه رشته کوه محل سقوط حاضر شدند اما شرایط جوی برای رفتن به ارتفاعات و محل سانحه مناسب نبود. با مساعد شدن شرایط، گروه‌های تجسس مشغول جستجوی لاشه هواپیما شدند اما یافتن اجساد به دلیل برودت هوا به سختی انجام شد.
سقوط این هواپیما بازتاب گسترده و سریعی در رسانه‌های خارجی داشت.
رییس جمهوری بلافاصله در پیامی سانحه بسیار تلخ سقوط هواپیمای مسافربری شرکت آسمان در مسیر تهران – یاسوج را که منجر به جان باختن عده‏ای از هموطنان عزیز شد، تسلیت گفت.
وی همچنین به وزیر راه و شهرسازی دستور داد بر اساس قانون سازمان هواپیمایی کشوری با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در این سازمان؛ ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی های لازم برای خدمات اورژانسی و امدادی توسط دستگاه های ذیربط، علل این حادثه را سریعاً گزارش کند و تمام اقدامات لازم برای پیشگیری از تکرار اینگونه رخدادهای ناگوار به عمل آید.
کمیته بررسی سانحه در سازمان هواپیمایی کشوری ایران در گزارش خود شرکت آسمان را در زمینه «رعایت نکردن محدودیت‌های پزشکی خلبان» و نیز «اجرایی نکردن آرایش فنی لازم» مقصر اصلی سانحه تلقی اعلام کرد.
در پایان این گزارش اعلام شد که هنوز نمی ‌توان به طور دقیق و رسمی از علت‌های اصلی سقوط این هواپیما سخن گفت، اما به نظر می‌رسد ابهام‌هایی در عملکرد شرکت هواپیمایی آسمان وجود دارد.

**کم آبی
کاهش نزولات در سال های اخیر در مناطق مرکزی، شرق و جنوب کشور جولان خشکسالی را به همراه داشت.
بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده، از اول مهر تا ۲۲ اردیبهشت سال آبی ۹۷-۹۶ ارتفاع کل ریزش‌های جوی بالغ بر ۱۵۲ میلی متر بوده است که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۲۶٫۹ میلی متر) ۳۳ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ( ۲۲۳٫۷ میلیمتر) ۳۲٫۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
بحران آب در بسیاری از شهرهای ایران به مرحله هشدار رسیده است. در استان‌های فارس، خراسان‌ جنوبی و اصفهان نه ‌تنها سفره‌های زیر زمینی آب تهی شده‌اند که ذخایر سدها نیز کاهش ٢۵ تا ۵٠‌درصدی را نسبت به ‌سال گذشته تجربه می ‌کنند.
در استان چهارمحال و بختیاری نیز مساله آب در سال های اخیر به یک مساله اجتماعی و امنیتی در این استان تبدیل شده است.
در سال ۹۶ دولت برای مواجه با شرایط تغییر اقلیم از کشاورزان اصفهان خواست تا کشت بهاره و پاییزه را در ازای جبران خسارت متوقف کنند. همزمان طرح انتقال آب زاینده رود به شهر یزد را که در وضعیت قرمز قرار داشت اجرا کرد.
معاون اول رییس‌ جمهوری نیز بارها تاکید کرد محدودیت منابع آب بسیار جدی بوده و میزان بارش‌ها همچنان ۵۰ درصد کم ‌تر از مدت ‌زمان مشابه در سال گذشته‌ است.
اعتراض های گسترده مردم اصفهان بر سر انتقال آب به یزد و درگیری در ماه های اخیر یکی از پیامدهای کم آبی بود که دولت در این مدت با آن مواجه شد حتی این بحران به چهارمحال و بختیاری نیز کشیده شد.
شورای تامین سه استان نیز در پی این موضوع تمهیداتی برای جلوگیری از ادامه تنش و تخریب‌ها اندیشیدند.
در ۲۶ فروردین نیز سیدابوالفضل موسوی رییس مجمع نمایندگان استان یزد از نامه مجمع نمایندگان استان یزد به رییس‌ جمهوری و ملاقات با وزیر نیرو پیرامون مشکلات آب در یزد خبر داد.
در همان روز نمایندگان استان اصفهان هم در نامه‌ای خواستار برگزاری جلسه اضطراری با رییس‌ جمهوری برای بررسی مشکل آب شرب و بی‌ آبی در این استان شدند.
درخواست تشکیل جلسه فوری با رییس دولت دوازدهم نیز از سوی سایر نمایندگان مجلس مطرح شد.
معاون اول رییس جمهوری سوم اردیبهشت ماه در جلسه شورای عالی آب، مدیریت چالش منابع آب و عبور از شرایط کم آبی بخصوص در فصل گرما را نیازمند عزم ملی و همراهی مردم با دولت دانست.
وی اظهار داشت: کارگروه ملی سازگاری با کم آبی اقدامات و برنامه ریزی های خوبی انجام داده و لازم است گزارش این اقدامات با برنامه منسجم دولت برای هر استان ادغام و گزارشی نهایی از برنامه ها و اقدامات در دست دولت برای هر استان و بخصوص برای شهرهای پرجمعیت که نگرانی در این شهرها بیشتر است، ارائه شود.
وی رسانه ملی را به همراهی با دولت برای اطلاع رسانی صحیح به مردم فرا خواند و گفت : نیاز است مردم به خوبی در جریان مشکل کمبود آب شرب قرار گیرند تا بتوانیم با همراهی و مشارکت مردم، سال ۹۷ را بدون دغدغه پشت سر بگذاریم.
معاون اول رییس جمهوری از سازمان برنامه و بودجه نیز خواست راهکارهای تامین منابع مالی برای وزارت نیرو جهت اجرای برنامه ها و طرح های آبرسانی را تدوین و راهکارهای مناسب برای اصلاح تبصره ۱۴ قانون بودجه و دسترسی این وزارتخانه را به منابع مورد نیاز خود ارایه کند البته در صورتی که منابع این شرکت ها کافی نباشد دولت نیز آنچه در توان دارد از محل بودجه کمک خواهد کرد.
همچنین هیات وزیران هشتم اردیبهشت به بررسی گزارش وزارت نیرو درخصوص وضعیت مدیریت تأمین آب شرب در کشور و به بحث و بررسی پیرامون گزارش این وزارتخانه درمورد «مدیریت تأمین آب شرب، تبیین وضعیت و ارائه راهکارها» پرداخت.
در این میان دیپلماسی آب نیز به وزارت امور خارجه راه یافت و ظریف برای پاسخ به سوال نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مورد آب هیرمند به مجلس احضار شد.
از سوی دیگر سیدعباس عراقچی که در معاونت سیاسی وزارت امور خارجه سعی دارد سیاست های سازگاری با کم آبی و دیپلماسی آب را در سیاست خارجی دنبال کند، امسال بارها در همایش ها و مصاحبه ها و کتابی که اخیرا منتشر کرده سعی دارد مفهوم آب مجازی را تعریف کند.

**زلزله کرمانشاه و کرمان
زمین لرزه ۷٫۳ ریشتری ۲۱ آبان ۹۶ در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت. این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود ۱۰۰هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیدند.
رییس جمهوری ۲۳ آبان در جریان سفر به این استان ضمن بازدید از مناطق مختلف زلزله زده از مصدومان عیادت کرد و دستورات لازم را برای رفع مشکلات مردم داد.
روحانی همچنین در آخرین روز سال ۹۶ (۲۹ اسفند) با هدف دیدار با مردم زلزله زده به این استان سفر کرد، دومین حضور رییس قوه مجریه در استان کرمانشاه نشان دهنده توجه ویژه دولت تدبیر و امید به این استان مهم مرزی بود.
رییس جمهوری در این سفر که تعدادی از وزیران و اعضای کابینه وی را همراهی می کردند از مناطق زلزله زده شهرستان سرپل ذهاب بازدید و با مردم دیدار و گفت و گو کرد.
شرکت در جلسه شورای اداری استان، دیدار با خانواده جانباختگان حادثه زلزله ۲۱ آبان و افتتاح راه آهن کرمانشاه از دیگر برنامه های سفر یک روزه رییس دولت دوازدهم به کرمانشاه بود.
وی در این سفر دستورات لازم را برای رفع هر چه سریع‌ تر کاستی‌ها و مشکلات زلزله زدگان این استان به مسئولان ذیربط صادر کرد و سه هزار و ۲۵ میلیارد تومان بودجه به این استان اختصاص داد.
همچنین در جریان این سفر ۲۵ طرح با یک هزار و ۷۷ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه استان به تصویب رسید.
روحانی در هنگام سال تحویل ۱۳۹۷ نیز در استانداری کرمانشاه در فضایی صمیمی در کنار خانواده‌های زلزله زده و کودکانی که عزیزان خود را در این حادثه از دست دادند، حضور یافت و‌ در جمع آنان سال جدید را آغاز کرد.
عملیات بازسازی ۴۴ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده زلزله آبان ۹۶ شروع شد و تاکنون عملیات تعمیر و بازسازی ۳۲ هزار واحد آسیب دیده در مناطق زلزله زده استان به پایان رسیده است.
رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه اعلام کرد: کار اسکلت بندی هفت هزار واحد و سقف چینی سه هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده نیز در مناطق زلزله زده انجام شده و چهار هزار واحد مسکونی به مرحله دیوار چینی رسیده است.
براساس برنامه ریزی این ستاد، تعمیر واحدهای آسیب دیده و جمع آوری نخاله های ساختمانی در سطح شهر و مناطق زلزله زده هر چه سریع تر به پایان می رسد.
رییس جمهوری پس از زلزله کرمان نیز در ۱۳ بهمن با حضور در روستای زلزله زده گورک از توابع شهرستان راور، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این روستا و گفت وگویی صمیمی با مردم این منطقه از نزدیک در جریان روند خدمات رسانی به مردم زلزله زده استان کرمان قرار گرفت.
وی ضمن تاکید بر این که بازسازی و مقاوم‌ سازی خانه‌ های روستایی باید به طور جدی تری دنبال شود، گفت : زلزله زدگان مناطق راور و کوهبنان تا پایان تیر۹۷ خانه دائمی خود را تحویل می گیرند و خسارات زلزله زدگان تا حد امکان جبران می شود.

**غائله خیابان پاسداران
اواخر بهمن ۹۶ تجمع های دراویش گنابادی در خیابان پاسداران موجب برهم زدن نظم عمومی شد، بارها ماموران امنتیتی و انتظامی به این تجمع کنندگان تذکر دادند و با وجود مماشات با مخلان نظم و امنیت آنها به آشوبگری و آسیب به اموال عمومی ادامه دادند تا سرانجام مهلتی که نیروی انتظامی برای آنها تعیین کرد به پایان رسید و ناجا ۳۰۰ نفر از آنها را دستگیر کرد.
این اعتراض ها در اول اسفند با اقدام راننده اتوبوس دراویش گنابادی به بحرانی تبدیل شد، وی با یک دستگاه اتوبوس به ماموران حمله ور شد و آنها را زیر گرفت. در این حادثه سه مامور نیروی انتظامی شامل دو نیروی کادر و یک سرباز وظیفه و دو بسیجی به درجه رفیع شهادت نایل و هشت نفر دیگر مجروح شدند.
در جلسه دوم اسفند ۹۶ هیات دولت که به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری تشکیل شد، گزارش وزیران کشور و اطلاعات از حوادث خیابان پاسداران و اغتشاشات ارائه شد.
رییس جمهوری در این جلسه ضمن تسلیت به خانواده های شهدای عزیز و اظهار همدردی با آنان از مدیریت سنجیده و مدارای حداکثری نیروهای عملیاتی بویژه نیروی انتظامی قدردانی کرد.
دکتر روحانی اظهار داشت : برخوردهای خشونت آمیز و اهانت به پلیس را که حافظ نظم و امنیت جامعه است، به هیچ وجه تحمل نمی کنیم.
وی ضمن احترام به همه عقاید و افکار و پذیرش تنوع های فکری و فرهنگی، رفتارهای خشونت آمیز از طرف هر گروهی را به شدت محکوم کرد.

**بحران ارز
قیمت ارز در ماه های آخر سال گذشته دچار روند صعودی شد، در فروردین ۹۷ اتفاقاتی در نرخ ارز روی داد که موجب نگرانی مردم و فعالان اقتصادی شد و از طرفی ثبات اقتصادی کشور به عنوان یکی از دستاوردهای اقتصادی دولت مورد تهدید قرار گرفت.
رییس جمهوری با بروز این بحران بارها در سخنان خود به مردم اطمینان داد که نگران اداره کشور نباشند، کاملاً می‌دانیم که چه کار انجام می‌دهیم و شرایط منطقه و جهان را درک می‌ کنیم.
وی همچنین از اصناف، کسبه و تولیدگران خواست مردم را در فشار نگذارند و مطمئن باشند که ارز لازم را تأمین می‌کنیم و هیچ کس این که در پس‌ کوچه‌ها چند ۱۰ هزار دلار معامله می‌شود، را مبنای قیمت ارز و کالاها قرار ندهد.
دکتر روحانی با بیان تصمیمات دولت در راستای کنترل بازار ارز، اظهار داشت: ممکن است این تصمیمات برای برخی خوشایند نباشد. ما باید به یک سیستم سوم در زمینه ارز برسیم.
وی افزود: از ابتدای دولت یازدهم نظر ما بر اجرای همین سیاست بود و در چند ماه گذشته شرایطی به واسطه رفتارهای گرگ‌ های خارجی و سودجویان داخلی پیش آمد که آرامش بازار متزلزل شد و امروز در شرایطی قرار گرفتیم که شاید بهترین شرایط نباشد، اما مطلوب است.
در جلسه فوق العاده ستاد اقتصادی دولت (۲۰ فروردین ۹۷) که به ریاست رییس جمهوری تشکیل شد، مقرر شد برای مدیریت بازار ارز نرخ دلار برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی و اداری آنان، نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان ، محققین و دانشمندانی که برای کارهای تحقیقاتی خودشان به ارز نیاز دارند، چهار هزار و ۲۰۰ تومان باشد.
با این رقم، ارز مورد نیاز همه بخش ها از طریق بانک مرکزی و صرافی‌ها و بانک‌ های تحت کنترل بانک مرکزی تامین می شود.
دولت با این تصمیم به مردم اطمینان داد که قادر است اقتصاد کشور را با ثبات، با اطمینان و قابل پیش‌ بینی اداره کند.
همچنین اوایل اردیبهشت ۹۷ با حضور جهانگیری سامانه نظام یکپارچه مدیریت ارزی (نیما) با هدف تسهیل تامین ارز، ‌ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز و امکان ایجاد فضای رقابت صرافان برای تامین ارز متقاضیان راه اندازی شد.

**خروج آمریکا از برجام
دونالد ترامپ رییس ‌جمهوری آمریکا شامگاه سه‌ شنبه (۱۸ اردیبهشت) به‌ وقت‌ ایران با تکرار اتهام‌ هایی و نیز توهین به جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که دولتش دیگر در برجام نخواهد ماند و تحریم ‌های یک جانبه تعلیق شده کشورش را علیه ایران باز می گرداند.
رییس جمهوری اسلامی ایران نیز بلافاصله پس از این اقدام آمریکا به وزارت امور خارجه دستور داد ظرف چند هفته آینده با کشورهای اروپایی و روسیه و چین، رایزنی و مذاکره کند و اگر منافع ملت ایران تامین شود، در برجام خواهیم ماند.
روحانی همچنین بارها اظهار داشت : دولت برای برجام هر فکری که لازم بوده، نه امروز، که ماه ها پیش تدبیر و برنامه ریزی کرده است.
وی افزود: ما مشکلی نداریم. زندگی ، تجارت و رفت و آمد مردم دچار مشکلی نخواهد شد. البته اگر لازم باشد روزی در مقابل، ما هم راحتی را از آنها سلب کنیم، خیلی برای ما مشکل نیست. کار سختی در پیش نخواهیم داشت.
وزیر امور خارجه نیز ۲۰ اردیبهشت از نامه خود به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد و گفت : این نامه درباره تخلفات آمریکا است و نامه ایران به عنوان سند سازمان ملل منتشر خواهد شد.
همچنین به دستور رییس جمهوری، ظریف راهی کشورهای طرف قرار داد در برجام شد تا امکان تداوم این توافق در صورت تضمین منافع ملت ایران را بررسی کند.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران که در ایستگاه نخست در پکن با همتای چینی خود گفت ‌و گو کرد با سفر به مسکو با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مذاکره کرد. ظریف در این دیدار موضع رسمی فدراسیون روسیه در برجام را بسیار امید بخش خواند.
لاوروف نیز با ابراز خرسندی از این دیدار بر حفظ برجام و پایبندی به آن تاکید کرد. پس از آن وزیر امور خارجه راهی بلژیک شد تا در بروکسل با وزیران خارجه فرانسه، آلمان، انگلستان و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت ‌وگو کند.
پس از این دیدار های ظریف سران انگلیس، آلمان و فرانسه با انتشار بیانیه ‌ای از پایبندی خود به توافق هسته‌ ای ایران خبر دادند. آنها همچنین در حاشیه نشست سران اتحادیه اروپا در صوفیه بلغارستان بر پایبندی خود به حفظ برجام تأکید کردند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بعد از نشست وزیران خارجه سه کشور اروپایی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: به همراه ایران و سه کشور اروپایی بر روی تعهد های مشترک تاکید و بر ادامه گفتگوها و تعمیق آنها توافق شده است.
موگرینی گفت : گفت وگوها در مرحله کارشناسی برای یافتن راه حل های عملی ادامه خواهد یافت.
حفظ و تعمیق روابط اقتصادی با ایران، ادامه صادرات نفت و گاز و تولیدات پتروشیمی، نقل و انتقال کارآمد بانکی با ایران، ادامه حمل و نقل هوایی، جاده ای، دریایی و ریلی با ایران، تمهیداتی برای ارائه اعتبار صادراتی و سایر خدمات مالی و بیمه ای به منظور تسهیل همکاری های مالی از جمله حمایت از سرمایه گذاری از موارد مورد بررسی و اقدامِ مطرح شده در این نشست بود.
از دیگر موارد مطرح شده در این نشست قدم برداشتن در جهت توسعه همکاری ها و یادداشت های تفاهم بین شرکت های ایرانی و اروپایی، سرمایه گذاری بیشتر در ایران با حمایت از منافع عملکرهای اروپایی، گسترش فضای شفاف تجارت و کسب و کار در ایران بود.
کمیسیون مشترک برجام به درخواست جمهوری اسلامی ایران، جمعه این هفته تشکیل می شود.

**فیلترینگ تلگرام
در دهم اردیبهشت ۹۷ به دستور قضایی تلگرام از دسترس کاربران ایرانی خارج شد، این دستور قضایی مسدودسازی تلگرام از سوی بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران صادر شد که در آن آمده است: کلیهٔ ارائه ‌دهندگان خدمات دسترسی به اینترنت کشور خصوصاً شرکت ارتباطات زیر ساخت و اپراتورهای تلفن و دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطات ثابت مکلف هستند از تاریخ دهم اردیبهشت ۹۷ نسبت به اعمال مسدودسازی کامل وب‌ سایت و اپلیکیشن شبکهٔ اجتماعی تلگرام اقدام کنند.
اخلال در وحدت ملی و ایجاد اختلاف بین قشرها جامعه به ‌ویژه ازطریق طرح مسائل نژادی، قومی در کنار تحریک و اغوای مردم به شورش و آشوب، جمع‌آوری اطلاعات مردم و کشور و دسترسی بیگانگان به حریم خصوصی و داده‌های شهروندان ایرانی و جاسوسی به نفع اجانب، انتشار، توزیع و تجارت انواع محتوای مستهجن و خلاف عفت عمومی و گسترش فساد و فحشاء در جامعه از جمله دلایل صدور مسدودسازی این پیام رسان اعلام شده است.

**ناآرامی های کازرون
اعتراض مردم کازرون به جدا شدن بخشی از این شهر در تقسیمات جدید کشوری، چهارشنبه شب – ۲۶ اردیبهشت- به خشونت منجر شد.
موضوع تفکیک دو بخش چنارشاهیجان و کوهمره نودان از کازرون و ایجاد شهرستان جدیدی با نام کوه چنار از آبان ۹۶ مطرح شد و از آن زمان چندین نوبت تجمعات اعتراضی در برابر فرمانداری و میدان شهدای کازرون تشکیل شد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری اول اردیبهشت در پاسخ به این اعتراض ها گفت: «موضوع کازرون باید حل شود، نمی‌شود مردم هر روز به خیابان بیایند و عده‌ای هم بر این موج سوار شده و شعارهای خود را سر دهند. دولت درباره کازرون هیچ تصمیمی نگرفته است.»
موضوع تقسیم کازرون از زمان سومین دوره مجلس شورای اسلامی مطرح بوده است، شهرستان کازرون ۶ بخش و حدود ۲۸۰ هزار نفر جمعیت دارد که دو بخش از آن ، از حدود ۲۵ سال قبل تا کنون دنبال این هستند که به شهرستان ارتقاء یابند.
رضازاده نماینده کازرون در مجلس درمورد این پیشنهاد توضیح داد: پس از انتخاب من به عنوان نماینده این شهرستان ، مردم همچنان این مطالبه را داشتند؛ از طرف دیگر، شرایط هم برای پیشنهاد تبدیل این دو بخش به شهرستان و بررسی آن در وزارت کشور فراهم بود.
به گفته وی پیشنهاد شهر به شهرستان به وزارت کشور ارایه شد و این وزارتخانه هم موضوع را بررسی کرد و از لحاظ قانونی هم جزء محدود پیشنهادهایی بود که تمام مسایل قانونی در آن رعایت شد.
این پیشنهاد از وزارت کشور به هیات دولت و سپس به کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت رفت و در آنجا هم تصویب شد.
رضا زاده این حادثه را این گونه تحلیل می کند: «یک سری رقبای سیاسی در این شهرستان نمی خواهند کسی کار کند بنابراین در این جریان، از اول گروهی بودند که می خواستند دولت را به چالش بکشند، گروه دیگر هم کسانی هستند که می خواهند نماینده را به چالش بکشند و عده ای دیگر هم می خواهند خودشان را در آنجا نشان دهند و عده ای هم ورشکستگان سیاسی هستند که در آنجا جایگاهی ندارند که اینها همه با هم جمع شدند و شروع به فضا سازی کردند. آنها به مردم می گفتند که با این کار می خواهند شهرستانی تشکیل دهند تا شما را غارت کنند. »
سعید جلالی مدیرکل تقسیمات کشوری پیش از اعتراض های اخیر با مردم این شهر و روستاها و همچنین شهرستان پیشنهادی دیدار کرد و نظرات آنها را درمورد این طرح شنید.
به گفته دست اندرکاران وزارت کشور، این وزارتخانه دیدگاه‌ها و اعتراض ها مردم را در اجرای این طرح در نظر گرفت و وزیر کشور نیز دستور اصلاح طرح پیشنهادی را داد تا رضایت مردم حاصل شود.
هم اکنون طرح جداسازی این شهرستان به دلیل انجام برخی اصلاحیه‌ ها و بررسی ‌های بیشتر متوقف شده و آرامش کامل نیز به شهرستان باز گشته است.
دولت دوازدهم با طی این مشکلات و بحران ها برنامه های چهار ساله خود را همچنان دنبال می کند و رییس جمهوری تاکید دارد که نباید به هیچ عنوان برای آینده کشور، کوچک ترین تصوری داشته باشید که با معضل مواجه خواهد شد البته همیشه مشکلات وجود دارد اما همانند گذشته و با کمک یکدیگر مشکلات را برطرف خواهیم کرد.
دولتمردان براین باورند که با وجود بار سنگین چالش ها ومشکلات باید امیدوار بود و به یکدیگر اعتماد داشته باشیم و وعده‌های رییس جمهوری در انتخابات هیچگاه فراموش نمی شود.
گزارش از: مهرنوش خانزائی
سیام * ۱۳۳۶

انتهای پیام /*


سیاسی


دولت


انتخابات ۹۶


بحران

نظرات بسته شده است.