از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 44172

120 بازدید

رضا مولایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خطرنگار، افزود: شوراهای اسلامی با سطوح مختلف جامعه ارتباط دارند و بهترین نهاد برای رصد مشکلات و مسائل شهروندان به شمار می آیند.وی یادآورشد: بسیاری از مشکلاتی کنونی جامعه از خلاهای قانونی ناشی می شود و شوراها در جبران این کمبود می توانند کمک حال […]

رضا مولایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خطرنگار، افزود: شوراهای اسلامی با سطوح مختلف جامعه ارتباط دارند و بهترین نهاد برای رصد مشکلات و مسائل شهروندان به شمار می آیند.
وی یادآورشد: بسیاری از مشکلاتی کنونی جامعه از خلاهای قانونی ناشی می شود و شوراها در جبران این کمبود می توانند کمک حال نمایندگان مجلس باشند.
مولایی اظهار کرد: شوراهای اسلامی در کنار نمایندگان مجلس از جمله نهادهایی هستند که می توانند به قوه مقننه طرح ارائه کنند.
رئیس شورای اسلامی استان زنجان گفت: در صورتی که طرحی حتی در سطح روستاها وجود دارد، باید از طریق شوراهای اسلامی بخش ها، به شهر و استان ارسال شود تا بتوان روند تصویب آن را پیگیری کرد.
وی خاطرنشان کرد: هشت اصل از قانون اساسی مختص شوراهای اسلامی است و این موضوع جایگاه شوراهای را به وضوح نشان می دهد.
در قانون اساسی چندین اصل به شوراها اختصاص یافته است. از جمله به موجب اصل هفتم قانون اساسی، شوراها، ‌مجلس شورای اسلامی، ‌شورای استان، شهرستان، شهر، محل، بخش و روستا و نظایر این‌ها از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشورند.
همچنین اصل یکصد و یکم نیز به تشکیل شورای‌عالی استان‌ها اشاره دارد و می‌گوید به منظور جلوگیری از تبعیض و جلب همکاری در تهیه برنامه‌های عمرانی و رفاهی استان‌ها و نظارت بر اجرای هماهنگ آنها، شورای‌عالی استان‌ها مرکب از نمایندگان شوراهای استان‌ها تشکیل می‌شود.
اصل یکصد و دوم هم اشاره دارد که شورای ‌عالی استان‌ها حق دارد در حدود وظایف خود طرح‌هایی تهیه و به طور مستقیم یا از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کند و این طرح‌ها باید در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.
همچنین بر اساس اصل یکصد و سوم قانون اساسی، استانداران و فرمانداران و بخشداران و سایر مقامات باید تصمیمات شوراها را اجرا کنند.
۳۰۰۱/۶۰۸۵

انتهای پیام /*


سیاسی


شورا


مجلس


سیاستگذاری

نظرات بسته شده است.