از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 42480

39 بازدید

به گزارش خبرنگار پارلمانی خطرنگار، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا شامگاه سه شنبه به وقت تهران رسما اعلام کرد که این کشور از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج می شود. نمایندگان مجلس در نطق های خود در جلسه علنی امروز نسبت به این رویداد واکنش نشان دادند. ** کشورهای اروپایی باید در عمل نشان […]

به گزارش خبرنگار پارلمانی خطرنگار، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا شامگاه سه شنبه به وقت تهران رسما اعلام کرد که این کشور از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج می شود. نمایندگان مجلس در نطق های خود در جلسه علنی امروز نسبت به این رویداد واکنش نشان دادند.

** کشورهای اروپایی باید در عمل نشان دهند که برجام را رعایت می کنند
مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در جلسه علنی امروز – چهارشنبه – مجلس شورای اسلامی درباره خروج ترامپ از برجام با محکومیت این اقدام نابخردانه درتذکری شفاهی به وزیر امور خارجه گفت: به وزیرامورخارجه توصیه می کنم که در رایزنی با کشورهای اروپایی توجه کنند که نباید اتحادیه اروپا صرفا بگوید مخالف خروج آمریکا از برجام هستیم و متاسفیم و ما پایبند هستیم بلکه باید درعمل، کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان نشان دهند که برجام را رعایت می کنند و در مقابل تحریم هایی که آمریکا علیه ایران تحمیل کند بایستند.
نماینده مردم تهران یادآور شد: اگر قرار است این کشورها بگویند پایبند برجام هستند اما فقط پوسته ای از برجام بماند بهتر است هرچه سریعتر تکلیف خودمان را مشخص کنیم و از این موضوع هم ناراحت نباشیم.
کواکبیان گفت: باید از تهدیدها فرصتی بسازیم و با تکیه بر امکانات داخلی و انسجام ملی و وحدت جناح های سیاسی حقوق ملت ایران را در عرصه روابط دیپلماتیک و سیاست خارجی و حفظ تامین منافع ملی استیفا کنیم.
نماینده مردم تهران در ادامه در تذکر دیگری خطاب به رئیس بانک مرکزی گفت: آقای سیف گفتاردرمانی کافی است و دراین جنگ اقتصادی باید تعجیل کنید. باید به سایتی که درست کردید توجه کنید و به تعهداتی که دادید عمل کنید. به عنوان نمونه با وجود اینکه به مطبوعاتی ها تعهد داده بودید اما کاغذ کیلوی ۲ هزار تومان را ۴ هزار تومان می خرند و ذره ای به آنها کمک نمی کنید.

** ترامپ یک سیاستمدار آماتور و نادان است
در ادامه رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار در تذکر شفاهی ضمن محکومیت اقدام سخیف ترامپ در خروج از برجام از موضع‌گیری شجاعانه و مدبرانه علی لاریجانی رییس مجلس و رییس جمهوری در برابر بدعهدی ترامپ تشکرکرد و گفت: ترامپ یک سیاستمدار آماتور و نادان است و بیش از دو سوم مردم آمریکا اقدام او را خلاف تعهدات و نظرات مردم این کشور می‌دانند.
وی ادامه داد: مردم آمریکا بدانند که مرگ بر آمریکا و آتش زدن پرچم این کشور به معنای نماد دولت استکباری این کشور و بی‌خردی و نادانی دولت ترامپ در سراسر جهان است.
سبحانی فر گفت: دولت نادان ترامپ بداند که همه ملت ایران در کنار یکدیگر همچون سربداران که در برابر مغول سربدار شدند اما ذلت را نپذیرفتند، در برابر دولت‌های استکباری و بی‌منطق می‌ایستند.

** آمریکایی ها اهل منطق نیستند
در ادامه نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: آمریکایی‌ها اهل منطق نیستند بنابراین نباید خوشبینانه به موضوع برجام نگاه شود.
وی ادامه داد: هم اکنون نقض برجام صورت گرفته است و باید طبق ماده ۳ و ۳۶ این توافقنامه اقدام شود، نباید دوباره از چاله به چاه بیفتیم یا به عبارتی با اروپایی‌ها ادامه دهیم چرا که خلاف قانون است.

** به اروپایی ها نباید اعتماد کرد
در ادامه حسن کامران دستجردی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: ترامپ بداند ما مین صفر را در دریا کاشتیم و ناوهایشان وحشت کردند؛ جوانان ما کیک زرد را ساختند و قابلیت داریم به موارد بیشتری نیز دست یابیم.
وی ادامه داد: باید با وحدت در دهان ترامپ زد و ملت این مهم را اثبات کرده؛ البته نباید به اروپایی‌ها نیز اعتماد کرد زیرا دنباله رو ترامپ هستند.

** اروپایی ها سال های گذشته نشان دادند که به تعهدات خود پایبند نبودند
در ادامه، عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی در خصوص خروج ترامپ از برجام گفت: یک بار دیگر آمریکا نشان داد که اهل فریب و نقض عهد است؛ برای اهل تردید هم اثبات شد که آمریکا قابل اعتماد نیست اما اینکه بخواهیم فرصت سوزی کنیم و زمان بدهیم که اروپایی ها چه کنش و عکس العملی در این رابطه خواهند داشت در ماه ها و سال های گذشته نشان دادند که به تعهدات خود پایبند نبودند.
وی ادامه داد: نباید اجازه داد اروپایی ها ما را مهار کنند و فرصت ها را از ما بگیرند و از سویی آمریکا نیز به ما فشار بیاورد؛ بنابراین، تنها نسخه راه نجات کشور استفاده از ظرفیت های داخل و اقتصاد مقاومتی است.
نماینده مردم بروجرد گفت: بهتر است که ما قانون اقدام متقابل را اجرا و به کوری چشم آمریکا با اتکا به ظرفیت های داخل مسیر پیشرفت را طی کنیم.
گودرزی در ادامه گفت: تقاضا دارم موضوع مقابله با تامین مالی تروریسم از دستورکار خارج شود زیرا ما قربانی تروریسم و پیش قراول مبارزه با تروریسم هستیم. آمریکا وقیحانه با پادشاه عربستان ما را متهم به نقض حقوق بشر می کند بنابراین الحاق به کنوانسیون، خود تحریمی است و از فردای الحاق باید با شورای عالی سازمان ملل و ۱۸۸ کشور مواجه شویم.
وی افزود: آن ها به دنبال این هستند که بستر حقوقی تفسیر تروریسم را از ما بگیرند. از نگاه آن ها سپاه، حزب الله و جبهه مقاومت تروریسم هستند و ما حمایت از جبهه مقاومت و مستضعفین عالم را که زیر بار مستکبران هستند تکلیفی استراتژیک می دانیم. اگر انقلابی عمل کنیم به طور قطع عقب نخواهیم ماند.

**اکنون اعتماد به آمریکا رنگ باخته است
در ادامه محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: اعتماد به آمریکا رنگ باخته است؛ بنابراین باید به خدا رجوع کنیم.
وی گفت: آمریکایی ها ملت ایران را نشناختند. باید بدانند مردم ایران در مقابل زورگویی ها ایستادگی خواهند کرد؛ البته اگر مسئولان اراده ایستادگی در مقابل استکبار را داشته باشند.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: باید متحد باشیم زیرا نمی خواهیم در این خصوص نبش قبر کنیم، اینکه عنوان شود که اروپا به برجام عمل می کند آب در هاون کوبیدن است.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: وزیر امور خارجه باید به مفاد برجام در خصوص شرایط کنونی عمل کند و در این خصوص قانون مرتبط نیز توسط مجلس تصویب شده که باید پیگیری شود.

** باید در زمینه لوایح سه گانه جهت عضویت در FATF تجدیدنظر شود
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در تذکری با استناد به ماده ۱۴۱ آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: نامه رییس‌جمهور برای بررسی لایحه مبارزه با پولشویی مربوط به سال ۹۲ است و مجلس تازه وارد بررسی آن شده است. بنابراین باید مجددا رییس‌جمهور لایحه جدیدی به مجلس ارائه کند تا آن را بررسی کنیم چون این مربوط به دوره قبلی مجلس می‌باشد.
وی افزود: ‌ از طرف دیگر ما شاهد بدعهدی آمریکا در برجام بودیم که شب گذشته تصمیم برای خروج از برجام را اعلام کرد. سوال این است که چطور می‌توانیم لوایح سه‌گانه برای پیوستن به FATF را با این بدعهدی تصویب کنیم.
این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: لوایح سه‌ قلو استعماری است و کشور را گرفتار می‌کند پس نباید در بررسی آن عجله شود، باید کارشناسی‌های لازم صورت گیرد تا گرفتار استعمار نشویم.
علی محمد شاعری نماینده مردم نکا در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکری به وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی گفت: پاسخ موضع متکبرانه و قلدرمآبانه ترامپ را باید داد. او با خارج شدن از برجام قصد تحقیر ملت ایران را دارد اما ما زیر بار ظلم و ستم آمریکایی‌ها نمی رویم.
وی ادامه داد: دولت باید در چارچوب برجام و با اختیاراتی که در این معاهده پیش بینی شده هر چه سریعتر اقدام متقابل را برای اعاده حیثیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و دفاع از ارزش‌ها در دستور کار قرار دهد.
نماینده مردم نکا در مجلس گفت: دولت نباید نگران باشد زیرا مجلس و دولت انقلابی پشت سر ولی مسلمین در حمایت از دولت درنگ نمی‌کنند.

** امروز بیش از همیشه به وحدت نیاز داریم
علی ادیانی نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: همه نیروهای انقلابی و دلسوزان کشور فضای بدعهدی آمریکا را پیش‌بینی کرده بودند و بارها در لسان حکیمانه رهبر معظم انقلاب این موضوع ساری و جاری شده است .
وی با بیان این که این رفتار آمریکا ما را به یاد این جمله معروف می اندازد اگر قومی با رهنمودهای حکیمانه رهبر عادل بیدار نشود با لگد دشمن بیدار می‌شود گفت: امیدوارم این تجربه تلخ همراه با فراز و فرودی که در برجام رخ داده و فرجامش این شد درس و عبرت ارزشمندی برای دیگر کشورها و همچنین برای نسل آینده و جریان حاضر در کشور باشد چرا که امروز بیش از همیشه به وحدت نیاز داریم.
ادیانی گفت: جریان برجام از بدو تا به حال چه در قالب جنگ روانی علیه منتقدان مشفق برجام و چه در قالب لیست‌های طولانی که حل مشکلات کشور را به زلف برجام گره می زدند فراز و فرودهایی داشت بنابراین هم اکنون همه جناح های سیاسی به همدلی و همراهی نیاز دارند و همه از جمله رسانه‌ها باید گوش به زبان رهبری باشند؛ زاویه نگرفته، تفسیر به رأی نکرده و در برابر گفتمان رهبری، گفتمان سازی نکنند.

** خروج از برجام چهره واقعی آمریکا را نمایان کرد
مسعود گودرزی نماینده ممسنی درمجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی با محکومیت اقدام خبیثانه و خارج از عرف رئیس جمهور آمریکا، گفت: خروج از برجام توسط ترامپ چهره واقعی و بدعهدی آمریکا را نمایان کرد و به دنیا نشان داد آن ها از دنیا استفاده ابزاری می کنند.
وی ادامه داد: در قطعنامه ای که در سازمان ملل تصویب شده و اراده جهانی نیز پشت آن است اما به چنین سرنوشتی دچار می شود و این نشان از عدم قابل اعتماد بودن آمریکا است و از این پس، بی اعتمادی همه ملت ها را به این کشور را به دنبال خواهد داشت.
گودرزی گفت: مسئولان امور خارجه ایران با انجام مذاکرات به دنیا نشان دادند ایران اهل مذاکره است اما دنیا باید بداند با چه انسان شرور و بی خردی روبه رو است.
این نماینده مردم درمجلس دهم گفت: این اتفاق نشان می دهد که باید با اتحاد و انسجام بیشتر تصمیمات قاطع گرفته شود، چرا که بدعهدی آمریکایی ها برای ما اتفاق تازه ای نیست و تاثیر منفی بر مسائل مختلف کشور نخواهد داشت.

** وحدت سه قوه ضروری است
معصومه آقاپور علی شاهی نماینده مردم شبستر در تذکری شفاهی ضمن محکومیت آمریکا از خروج از برجام گفت:‌ در ابتدا از طرف ملت ایران و همشهریان ترک زبانم از رییس جمهوری و هیات دولت و رییس مجلس که مواضع ایران را با صراحت و شفافیت در خصوص برجام اعلام کردند تشکر می‌کنم.
وی ادامه داد: جنگ نظامی تیر خلاص برای جسم مرده است. امروز جنگ اصلی جنگ اقتصادی است بنابراین باید در این خصوص وحدت سه قوه به دور از شکاف جناحی داشته باشیم و انجام اقدامات عاجل در بخش اقتصاد کشور و به ویژه اقتصاد روستایی ضروری است.
سیام**۱۰۵۸ /۱۴۴۹

انتهای پیام /*


سیاسی


مجلس


برجام ۹۷


تذکر

نظرات بسته شده است.