از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 36474

60 بازدید

به گزارش خبرنگار پارلمانی خطرنگار، هادی قوامی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه خانه ملت پس از سخنان رییس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره نوسانات بازار ارز اظهارداشت: در لایحه بودجه سال ۹۷ دولت نرخ محاسباتی دلار راسه هزار و ۵۰۰ […]

به گزارش خبرنگار پارلمانی خطرنگار، هادی قوامی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه خانه ملت پس از سخنان رییس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره نوسانات بازار ارز اظهارداشت: در لایحه بودجه سال ۹۷ دولت نرخ محاسباتی دلار راسه هزار و ۵۰۰ تومان و در ردیف دیگری ۱۰ هزارمیلیارد تومان دیگر ما به التفاوت تا سه هزار و ۸۰۰ تومان را دیده بود که شفافیت بودجه را زیر سوال می برد.
وی یادآور شد:ما این موضوع را در کمیسیون برنامه و بودجه شفاف کردیم که مستقیما کسب درآمد برای دولت مدنظر نباشد.
وی ادامه داد: ما قطعاً باید از تصمیمی که دولت اتخاذ کرده حمایت کنیم تا نرخ ارز اعلام شده در سطح چهار هزار و ۲۰۰ تومان عملیاتی شود، اما باید به چند نکته توجه کنیم که اگر ما این را ملاک قرار دهیم، از فروردین ماه نرخ محاسباتی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است، یعنی ما ۵۰ میلیارد دلار درآمد ارزی ناشی از فروش نفت داریم که ۵۰ درصد آن سهم دولت است، از این رو حداقل ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این محل درآمد وارد بودجه می شود که در بودجه دیده نشده است.
رییس مجلس در این هنگام گفت: برای بعضی از واردات از جمله داروها با نرخ مبادله ای باید تامین مایحتاج صورت بگیرد و کمیسیون بودجه باید در نشستی با سازمان برنامه، این مابه التفاوت را در بودجه اصلاح کند.
لاریجانی افزود: برای دستگاه هایی که واردات با ارز مبادله ای صورت گرفته، باید تفاوت آن را در نظر گرفت، البته موضوع دیگر را نیز باید مدنظر قرار دهیم که اکنون یک سری از اجناس با نرخ مبادله ای وارد شده که این موضوع رانت بزرگ ایجاد می کند.
در ادامه نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به اظهارات دولت درخصوص این که لایحه ای که در حوزه ارزی در سال ۹۶ به طور کامل محقق شد، اما طرح پیشنهادی مجلس عملیاتی نشد، گفت: گفته نمی شود که در بودجه سال ۹۶ حداقل ۱۱ هزار میلیارد تومان مابه التفاوت ارز ۳۳۰۰ تومانی تا ۴۰۰۰ تومانی که فروخته شده، جایگزین درآمدهای محقق نشده مالیاتی شده است. از این رو لازم است به دولت بگوییم این مابه التفاوت را اگر خارج کند، متوجه عدم تحقق لایحه خود خواهد بود.
قوامی تاکید کرد: دولت باید به سمت تحقق درآمدهای شایسته از جمله درآمدهای مالیاتی و مساعد کردن فضای کسب و کار حرکت کند، دولت عادت کرده است به درآمدهای رانتی و باد آورده که این موضوع شرایط اقتصادی کشور سخت کرده است.
وی به شعار سال یعنی حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: اگر ما شرایط را برای تولید مناسب نکنیم، شفای درد ما دردناک تر از درد خواهد بود.
این نماینده مردم در مجلس دهم درمورد اظهارات اکبر ترکان مبنی بر این که از افزایش نرخ ارز خوشحال هستیم یادآور شد: این نوع اظهارات به التهابات بازار ارز دامن می زند و نشان می دهد که دولت از افزایش نرخ ارز خوشحال است، از این رو ثبات برای سرمایه گذاری از بین رفته و بی اطمینانی را افزایش می دهد.
قوامی افزود: ما حدود ۹۵ میلیارد دلار عرضه ارز داریم و حدود ۵۵ میلیارد دلار تقاضای ارز برای واردات داریم که البته ۱۲ هزار میلیارد دلار بازار قاچاق در کشور است که باید مورد توجه قرار گرفته و سیاست هایی که برای مهار قاچاق مدنظر است عملیاتی شود.
عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: اگر امروز همه ما با همفکری در یک راستا حرکت کنیم و بدون توجه به ملاحظات کوتاه مدت می توانیم از این شرایط سخت عبور کنیم.

** سهم دولت و مجلس در کاهش مشکلات ناچیز است
در ادامه شهروز برزگر نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی درباره نوسانات نرخ ارزتصریح کرد: پس از تلاطم نرخ ارز قیمت‌ها به بیش از ۷۰ درصد افزایش پیدا کرد، آیا بانک مرکزی از قیمت ارز خبر نداشت، آیا خبر ندارد قیمت همه کالاها بر اساس نرخ ارز تعیین می‌شود.
وی خطاب به رییس کل بانک مرکزی افزود: شما به موسسات مالی مجوز فعالیت دادید، مشکلات آنها کم نبود که این مشکلات نیز به وجود آمد. در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی باید به موسسات مالی پرداخت شود بنابراین برای مسئولان بانک مرکزی به وجود آمدن چنین شرایطی بسیار روشن بود.
برزگر تأکید کرد: طبق اظهارات کارشناسان اقتصادی هزاران میلیارد تومان به سهم نقدینگی در کشور افزوده شده که بانک‌های تحت اداره بانک مرکزی سبب این مشکلات هستند در حالی که نقش دولت و مجلس در کاهش این مشکلات بسیار ناچیز است.

** وضعیت پیش آمده در بازار ارز تقصیر کسی نیست
در ادامه محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی نماینده دیگری بود که درباره التهاب بازار ارز گفت: دولت باید مشخص کند چرا زمانی که منابع ارزی بیش از مصارف ارزی است نرخ ارز در بازار افزایش می‌یابد به خصوص با توجه به اینکه در سال حمایت از کالای ایرانی هستیم این موضوع و وضعیت پیش آمده باید شفاف شود.
وی یادآور شد: وضعیت پیش آمده تقصیر آقای سیف یا کرباسیان یا کس دیگری نیست، متأسفانه بستر سرمایه‌گذاری در کشور بسته شده و کسی که منابع مالی دارد بهترین سرمایه‌گذاری را کسب منابع ارزی می‌داند.
نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آسان‌ترین سرمایه‌گذاری در کشور که به تخصص، پرداخت مالیات، اخذ مجوز محیط زیست، مدیریت کارگران نیاز ندارد، سرمایه گذاری ارزی است، از این رو مردم به این بخش روی آورده لذا بسترهای سرمایه‌گذاری باید اصلاح شود تا منابع مالی مسیر خود را درست پیدا کند.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عدم کنترل نرخ ارز توسط دولت، حمایت از کالای ایرانی را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

** در این شرایط رییس جمهوری باید به مجلس می آمد
حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در ادامه درباره نوسانات نرخ ارز گفت: ناامیدی سهم مهلکی برای جامعه بوده و در محیط آرام استعدادها شکوفا می شود. از زنده باد و مرده بادهای بی‌حاصل باید جلوگیری کرد و با وحدت کشور را بسازیم.
وی تصریح کرد: انتظار داشتیم رییس جمهور در این شرایط بحرانی خود به مجلس می آمدید و در مورد مشکلات توضیح می‌دادید؛ شما گفتید نقد منصفانه را می‌پذیرم.
نماینده مردم زابل در مجلس افزود: معاون اول رییس جمهور حداقل شما به مجلس می آمدید و نسبت به مشکلات به وجود آمده پاسخ می دادید.
دهمرده ادامه داد: پس از چند ماه که تمامی دلالان و مافیای ارز سوء استفاده کردند این تصمیمات گرفته می‌شود. نوسانات نرخ ارز در تمام زمینه‌ها از جمله حمایت از کالای ایرانی،‌تولیدات داخلی، اقتصاد مقاومتی، واردات و صادرات تأثیر می‌گذارد.
این نماینده مردم در مجلس دهم خطاب به رییس جمهوری گفت: چرا از اصل پیشگیری استفاده نکردید تا این مشکلات به وجود نیاید؛ مشکلات موسسات مالی و اعتباری را نباید فراموش کرد. شک نداریم که دشمنان خارجی علیه ما فعالیت می‌کنند اما عنصر اصلی مشکلات مسئولانی هستند که کارایی ندارند بنابراین انتظار داریم دولت با وحدت ، مشکلات به وجود آمده را حل کند.

** آمار ورود و خروج ارز به کشور به طور شفاف اعلام شود
روح الله بابایی صالح نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی از دیگر سخنرانان در این جلسه بود.
وی اظهارداشت: رییس جمهوری با وجود شعارهای انتخاباتی خود که از مدیریت بی ثباتی قیمت ارز صحبت می کردند و یادآور می شدند که مانع تغییر ساعتی ارز خواهد شد، هم اکنون وضعیت بدتری را رقم زده است.
وی ادامه داد: عدم ثبات قیمت ارز، سرمایه گذاری را با مشکل مواجه می کند لذا اعتماد به امینت در سرمایه گذاری نیز از بین می رود، حال آنکه در سال حمایت از کالای ایرانی هستیم و ثبات نرخ ارز از اهمیت بسیاری برخوردار است.
این نماینده مجلس دهم گفت: در زمان طاغوت رییس کل بانک مرکزی به دلیل التهابات اینچنینی اعدام شد، از این رو از قوه قضائیه می خواهیم که دادگاه علنی برای محاکمه کسانی که در مشکلات اقتصادی کشور سهیم هستند، برگزار کند.
عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: هم اکنون نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار اعلام شده، از این رو رییس بانک مرکزی باید اعلام کند مابه التفاوت افزایش نرخ از ۳۵۰۰ به ۴۲۰۰ تومان در کجا مصرف می شود.
وی در ادامه گفت: آمار ورود و خروج ارز به کشور باید به طور شفاف اعلام شود.

** مشکلات اقتصادی تیم اقتصادی دولت را له کرده است
حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان آخرین نفر درباره نوسانات نرخ ارز سخن گفت.
وی اظهارداشت : روی صحبت‌های من به شخص آقای رییس‌جمهوری است زیرا معتقد هستم که مشکلات اقتصادی تیم اقتصادی دولت را له کرده است و کار به خود آقای رئیس‌جمهور کشیده است.
وی ادامه داد: ژنرال فرانکو در صدر ۴ ستون قصد تسخیر مادرید را داشت اما گفت من در رأس ۵ ستون دارم می‌روم این کار را انجام می‌دهم گفتند ستون پنجم تو کجاست گفت در شهر است و در رأس‌شان مدیران نالایق و محتکران اقتصادی هستند.
این نماینده اصولگرای مجلس خاطرنشان کرد: در کمیسیون تلفیق و در بودجه سال گذشته ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان گرانی را که دولت می‌خواست به دوش مردم بگذارد مجلس نگذاشت، حتی اگر سیاست تثبیتی دولت جواب دهد همان گرانی را به دوش مردم گذاشته است، یعنی قانون مجلس را دور زده است.
فلاحت پیشه افزود: کسانی که شوکی را وارد کرده‌اند که در زمان این شوک دو کار صورت گرفت، اول آنکه آن بخش از دولتمردانی که سعی کردند گرانی را به دوش مردم تحمیل کنند موفق شدند و دوم آنکه آن بخش از مبتکران اقتصادی یقه‌سفید بیشترین سود را بردند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش نرخ ارز اولین خیانت به شعار سال بود، صنعت‌گران ما چگونه می‌توانند با چنین شرایط ارزی با کسانی که دست‌شان در دست خارجی است رقابت کنند. این یک خیانتی است که صورت گرفته است.
فلاحت پیشه به اظهارات یکی از مشاوران رییس‌جمهور درخصوص خرسندی دولت از افزایش نرخ ارز، گفت: چرا می‌گویید یک صدا خارج شود من از برخی همکاران‌ تعجب می‌کنم.
وی افزود: به قانون بودجه خودتان متوسل شوید و بعد بیایید وظیفه‌تان را انجام دهید. تا چه زمانی می خواهید بگویید دشمن، دشمن؛ در عرصه سیاسی و امنیتی بگویید اما در عرصه اقتصادی بگویید نالایقی مدیریت و رانت‌های اقتصادی.
نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس در این شوکی که به مردم وارد شد تحقیق و تفحص کند و ببیند چه کسانی صاحب سود و سرمایه شدند و چه کسانی به دولت وصل بودند و چه کسانی در آینده این کار را دوباره انجام می‌دهند.
وی خطاب به رییس بانک مرکزی کشور یادآور شد: آقای سیف شما که می‌گویید اقتصاد ما متعادل است؛ من سال گذشته تحقیق و تفحص ۱۰۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات وصول‌نشده بانک‌ها را در کمیسیون اقتصادی ارجاع دادم و شما گفتید نگذارید به صحن بیاید زیرا باعث التهاب می‌شود الان این رقم ۱۱۰ هزار میلیارد تومان شده است ، ببینید چه خیانتی به زلزله‌زدگان کرده‌اید. به خاطر هزار میلیارد شب عیدشان را خراب کردید الان هم دارید به کل ملت ایران خیانت می‌کنید.
فلاحت‌پیشه اضافه کرد: الان قیمت ارز دو برابر شده و باز هم می‌گویید اقتصاد متعادل است؟ آقای لاریجانی تا زمانی که مدیران ما فکر می‌کنند اقتصاد ما متعادل است لیاقت مدیریت ندارند. شعار استعفای مجلس شعار ملت بود. ببینید چه فشاری روی دوش مردم آورده‌اید. در ابتدای سال عید مردم را خراب کردید بعد الان می‌آیید آمار می‌دهید.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده با این یک صدایی مجلس و دولت مخالف هستم اعتقاد بنده بر این است که مجلس بر اساس چیزی که در قانون بودجه تصویب کرده است به وظیفه تحقیق و تفحص و نظارتی خودش باید عمل کند.
مشکلات اقتصادی به وجود آمده حتی تیم اقتصادی دولت را نیز له کرده است. سال گذشته در کمیسیون تلفیق بودجه بحث ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مطرح شد و دولت قصد داشت گرانی را به دوش مردم بیاندازد که مجلس از این بحث جلوگیری کرد.

** به جای اصرار به سرمایه گذاران خارجی به مردم اصرار کنید
در ادامه محمد قاسمی، معاون پژوهش اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره نوسانات بازار ارز گفت: بخشی از این موضوع به واردات رسمی در کشور و بخشی به واردات خدمات مرتبط است.
وی افزود: برای واردات کالا و واردات رسمی خدمات، تراز تجاری نشان می‌دهد هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
قاسمی ادامه داد: بخشی از تقاضای دلار در کشور مرتبط با تقاضا برای واردات کالا و خدمات نیست و این افراد دلار را برای افزایش دارایی خود در نظر گرفته تا منابع‌شان را حفظ ارزش کنند از این رو برای این مورد باید چاره‌ای اندیشید و اگر قرار به راهکاری باشد نسبت به مهارت تقاضای دلار نقدی باید در اولویت قرار گیرد.
معاون پژوهش اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به حساب سرمایه در تراز پرداخت‌ها اشاره کرد و یادآور شد: ۱۹ میلیارد دلار کاهش حساب سرمایه در کشور داشتیم که به نوعی فرار سرمایه محسوب می‌شود از این رو بانک مرکزی باید اثر این کاهش بر التهاب بازار را توضیح دهد.
قاسمی افزود: کنترل خروج سرمایه از کشور توسط نماینده دولت شفاف و راه‌حل ارائه شود.
وی تصریح کرد: به جای اصرار به سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی در کشور این تقاضا از مردم صورت گیرد و در مقابل به آنها ارز داده شود تا جلب اعتماد شود و مشکلات برطرف ‌شود.
سیام**۱۰۵۸** ۱۳۳۶

انتهای پیام /*


سیاسی


مجلس


نوسانات نرخ ارز


سیف

نظرات بسته شده است.